Bottom-up – Tarkastelu Suomen tiekuljetusten energiatehok-kuuden kehityksestä
Kouhia, Pasi (2014)
Kouhia, Pasi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218999
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Suomen maanteiden tavaraliiken-teen energiatehokkuutta ja sen kehitystä vuosina 2009–2012, sekä arvioida PIHI-seurantajärjestelmän tietojen luotettavuutta. PIHI on Motiva Oy:n ylläpitämä järjestelmä energian kulutuksen ja tehokkuuden seurantaan. Motiva toimi myös tämän työn toimeksiantajana. Järjestelmän käyttäjinä toimivat Suomalaiset energiatehokkuussopimuksessa mukana olevat kulje-tusalan yritykset.
Energiatehokkuuden tutkimiseen käytettiin bottom-up menetelmällä PIHIn tietoja. Tuloksia verrattiin VTT:n top-down menetelmää käyttävän LIPASTO laskentajärjestelmän ja Tieliikenteen tietokeskuksen selvityk-seen liikenteen energiatehokkuuden kehittymisestä 2010–2012 (Höylä-raportti). Energiatehokkuutta vertailtiin energiaintensiteetti- (kWh/km) ja energiatehokkuuslukuina (kWh/tkm).
Tuloksissa oli havaittavissa, että kaikkien tietolähteiden mukaan tavara-kuljetusten energiaintensiteetti on vuosina 2009–2012 pysynyt samalla ta-solla. Energiatehokkuuden luvuissa tonnikilometrien osalta oli PIHIn tie-doissa merkittäviä heittoja Höylä-raportin tietoihin nähden. Keskeisimpinä kehitystarpeina tulevaisuuden kannalta PIHI-seurantajärjestelmässä on tiedon keruu. Luotettavien tonnikilometritietojen saaminen yrityksiltä tulee olemaan suuri haaste järjestelmän kehityksessä.
Energiatehokkuuden tutkimiseen käytettiin bottom-up menetelmällä PIHIn tietoja. Tuloksia verrattiin VTT:n top-down menetelmää käyttävän LIPASTO laskentajärjestelmän ja Tieliikenteen tietokeskuksen selvityk-seen liikenteen energiatehokkuuden kehittymisestä 2010–2012 (Höylä-raportti). Energiatehokkuutta vertailtiin energiaintensiteetti- (kWh/km) ja energiatehokkuuslukuina (kWh/tkm).
Tuloksissa oli havaittavissa, että kaikkien tietolähteiden mukaan tavara-kuljetusten energiaintensiteetti on vuosina 2009–2012 pysynyt samalla ta-solla. Energiatehokkuuden luvuissa tonnikilometrien osalta oli PIHIn tie-doissa merkittäviä heittoja Höylä-raportin tietoihin nähden. Keskeisimpinä kehitystarpeina tulevaisuuden kannalta PIHI-seurantajärjestelmässä on tiedon keruu. Luotettavien tonnikilometritietojen saaminen yrityksiltä tulee olemaan suuri haaste järjestelmän kehityksessä.