Japanska turisters konsumentbeteende i Cafe Aalto
Jäntti, Mikaela (2014)
Jäntti, Mikaela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218968
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om de japanska konsumenterna i Cafe Aalto. Uppdragsgivaren för arbetet är Cafe Aalto. Cafe Aalto är ett familjeföretag och är beläget på andra våningen i den Akademiskabokhandeln, i centrum av Helsingfors. På sommaren består caféets kundsegment av turister och den största andelen av dem är från Japan.
Syftet var att redogöra de olika faktorerna som påverkar de japanska konsumenternas tjänsteupplevelse i Cafe Aalto och hur företaget kan förbättra på dessa tjänster. Som teorigrund har man använt sig främst av konsumentbeteende, resemotivationer, diskonfirmation teorin och tjänstekvalitet. Ett kvantitativt frågeformulär användes för att insamla datan av de japanska respondenterna. Med frågeformuläret ville man undersöka vilka faktorer som påverkade respondenternas upplevelse under deras besök och om stället nådde upp till deras förväntningar. Den största delen av respondenterna var kvinnor mellan 25-50 år. Dessa konsumenter saknade av Cafe Aalto mer interaktion med personalen och en större variant av finska maträtter. De japanska konsumenterna var ändå nöjda med servicen de fick under besöket och tyckte personalen var mycket kunnig. Forskningsresultaten gav bra resultat. 80 % av respondenterna tyckte att upplevelsen var det samma som de hade väntat sig. Av resultaten kom det fram att en stor del av de japanska konsumenterna hittade till Cafe Aalto genom den japanska filmen Ruokala Lokki som filmades i Helsingfors.
Syftet var att redogöra de olika faktorerna som påverkar de japanska konsumenternas tjänsteupplevelse i Cafe Aalto och hur företaget kan förbättra på dessa tjänster. Som teorigrund har man använt sig främst av konsumentbeteende, resemotivationer, diskonfirmation teorin och tjänstekvalitet. Ett kvantitativt frågeformulär användes för att insamla datan av de japanska respondenterna. Med frågeformuläret ville man undersöka vilka faktorer som påverkade respondenternas upplevelse under deras besök och om stället nådde upp till deras förväntningar. Den största delen av respondenterna var kvinnor mellan 25-50 år. Dessa konsumenter saknade av Cafe Aalto mer interaktion med personalen och en större variant av finska maträtter. De japanska konsumenterna var ändå nöjda med servicen de fick under besöket och tyckte personalen var mycket kunnig. Forskningsresultaten gav bra resultat. 80 % av respondenterna tyckte att upplevelsen var det samma som de hade väntat sig. Av resultaten kom det fram att en stor del av de japanska konsumenterna hittade till Cafe Aalto genom den japanska filmen Ruokala Lokki som filmades i Helsingfors.