Leikin havainnointi- ja tukemismenetelmän sekä kehittämistyön arviointi päiväkodissa
Laine, Mervi (2014)
Laine, Mervi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218985
Tiivistelmä
Uusien työtapojen ja -menetelmien käyttöön ottaminen työelämässä vaatii usein projektien, hankkeiden tai kehittämistöiden käynnistämistä. Tämä taas vaatii taakseen innokkaita toimijoita ja selkeät tavoitteet sekä aikaa. Kehittämistyö on hyvä saattaa loppuun arvioimalla prosessia, siinä käytettyjä toimintatapoja sekä itse tuotosta. Tämä arviointityö auttaa näkemään hankkeen tulokset kokonaisuutena.
Tämä tutkimus on jatkoa päiväkotiin tehtyyn kehittämistyöhön. Kehittämistyön avulla vietiin päiväkotiin leikin havainnointi- ja tukemismalli tukemaan työntekijöiden työtä. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille työntekijöiden kokemuksia liittyen kehittämistyön vaiheisiin ja toimintatapoihin sekä tuotettuun työmenetelmään.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2014 haastattelemalla kuutta tutkimuksen kohteena olleen kaupungin päiväkodin työntekijää. Tutkimuksessa oli kolme tutkimustehtävää, joiden avulla pyrittiin saamaan työntekijöiden arviointi näkemyksiä kehittämistyön tuotoksena tulleesta menetelmästä ja sen soveltuvuudesta päiväkotityöhön sekä kehittämistyön prosessista, sen haasteista ja lupaavista käytännöistä. Työntekijät toivat esiin myös kehittämisajatuksiaan. Haastatteluja tukemassa ja työntekijöiden itsearvioinnin apuna käytettiin myös Tulospuu-menetelmää.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että kehittämistyön tuotoksena tulleen menetelmän koettiin antavan tukea päiväkotityölle ja olevan nyt osa arkea. Kehittämistyö itsessään koettiin haasteelliseksi ja toi esiin kehittämisajatuksia. Niistä merkityksellisempinä tulivat esiin ajan antaminen ja toimintatapojen huomiointi kaikessa kehittämistoiminnassa.
Tämä tutkimus on jatkoa päiväkotiin tehtyyn kehittämistyöhön. Kehittämistyön avulla vietiin päiväkotiin leikin havainnointi- ja tukemismalli tukemaan työntekijöiden työtä. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille työntekijöiden kokemuksia liittyen kehittämistyön vaiheisiin ja toimintatapoihin sekä tuotettuun työmenetelmään.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2014 haastattelemalla kuutta tutkimuksen kohteena olleen kaupungin päiväkodin työntekijää. Tutkimuksessa oli kolme tutkimustehtävää, joiden avulla pyrittiin saamaan työntekijöiden arviointi näkemyksiä kehittämistyön tuotoksena tulleesta menetelmästä ja sen soveltuvuudesta päiväkotityöhön sekä kehittämistyön prosessista, sen haasteista ja lupaavista käytännöistä. Työntekijät toivat esiin myös kehittämisajatuksiaan. Haastatteluja tukemassa ja työntekijöiden itsearvioinnin apuna käytettiin myös Tulospuu-menetelmää.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että kehittämistyön tuotoksena tulleen menetelmän koettiin antavan tukea päiväkotityölle ja olevan nyt osa arkea. Kehittämistyö itsessään koettiin haasteelliseksi ja toi esiin kehittämisajatuksia. Niistä merkityksellisempinä tulivat esiin ajan antaminen ja toimintatapojen huomiointi kaikessa kehittämistoiminnassa.