Valoa pimeyteen : Huumorin merkitys jännityselokuvassa
Heikola, Otto (2014)
Heikola, Otto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219004
Tiivistelmä
Jännitys ja huumori ovat tärkeitä elementtejä mukaansatempaavassa elokuvakerronnassa. Kun jännitys synnyttää pelon ja ahdistuksen tunteita, huumorin koetaan vähentävän niitä. Silti jotkut elokuvantekijät onnistuvat yhdistelemään molempia elementtejä saumattomasti, ilman että kummankaan teho katoaisi. Työn keskeinen kysymys on se, miten jännitystä voi tukea huumorilla. Vastauksia etsitään myös sille, miksi huumori ei mitätöi jännitystä elementtien vastakkaisista vaikutuksista huolimatta.
Työ on kirjoitettu eritoten jännityselokuvan ja käsikirjoittajan näkökulmasta. Sen perusta on lähdekirjallisuudessa ja elokuva-analyysissä. Analyysin kohteeksi on valittu useita Alfred Hitchcockin ja Quentin Tarantinon elokuvia. Työssä esitellään prosessin aikana löydettyjä lähestymistapoja ja työkaluja, jotka auttavat käsikirjoittajaa hyödyntämään huumoria jännityselokuvassa. Näitä lähestymistapoja on sovellettu Tänään jäljellä -työnimellä kulkevan lyhytelokuvan käsikirjoitusprosessissa, jota esitellään ja analysoidaan työssä.
Työn aikana löytyi useita mielenkiintoisia teorioita jännityksen ja huumorin väliselle suhteelle. Merkittävimmät teoriat liittyivät kontrastin käsitteeseen, katsojien mielialojen horjuttamiseen sekä todenmukaisuuteen. Lähestymistapojen ja työkalujen soveltamisen huomattiin kohottavan käsikirjoituksen jännitystä ja draamaa onnistuneesti.
Työ on kirjoitettu eritoten jännityselokuvan ja käsikirjoittajan näkökulmasta. Sen perusta on lähdekirjallisuudessa ja elokuva-analyysissä. Analyysin kohteeksi on valittu useita Alfred Hitchcockin ja Quentin Tarantinon elokuvia. Työssä esitellään prosessin aikana löydettyjä lähestymistapoja ja työkaluja, jotka auttavat käsikirjoittajaa hyödyntämään huumoria jännityselokuvassa. Näitä lähestymistapoja on sovellettu Tänään jäljellä -työnimellä kulkevan lyhytelokuvan käsikirjoitusprosessissa, jota esitellään ja analysoidaan työssä.
Työn aikana löytyi useita mielenkiintoisia teorioita jännityksen ja huumorin väliselle suhteelle. Merkittävimmät teoriat liittyivät kontrastin käsitteeseen, katsojien mielialojen horjuttamiseen sekä todenmukaisuuteen. Lähestymistapojen ja työkalujen soveltamisen huomattiin kohottavan käsikirjoituksen jännitystä ja draamaa onnistuneesti.