Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hinnoittelustrategian vaikutus kuluttaja-asiakkaiden ostokäyttäytymiseen case-yrityksessä

Anttonen, Kaisa (2014)

 
Avaa tiedosto
anttonen_kaisa.pdf (625.3Kt)
Lataukset: 


Anttonen, Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168350
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttaja-asiakkaiden mielipiteitä case-yrityksen hintatasosta ja tuotteiden hinta-laatusuhteesta. Tutkimuksessa myös selvitettiin, onko asiakkaille tärkeämpää edullinen hinta vai hyvä laatu, sekä ovatko yrityksen tarjoushinnat houkuttelevia. Tutkimus tehtiin vaatealan yritykselle, jolla on myymälät Raumalla ja Porissa. Tämä tutkimus tehtiin, koska yrityksen hintataso on noussut hieman muutaman viime vuoden aikana.

Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyllä, joka oli molemmissa myymälöissä kahden viikon ajan. Kysymyslomake oli jaettu kolmeen eri osaan: taustatietoihin, ostohalukkuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja väittämiin case-yrityksestä. Vastauksia saatiin yhteensä 121 kappaletta.

Teoria osuudessa kävin läpi hinnoittelua ja kuluttajan ostopäätöstä. Hinnoittelussa käsittelin hinnoitteluprosessia, hintaa kilpailukeinona ja hinnoittelustrategioita. Kuluttajan ostopäätöksessä käsittelin hintaa asiakkaan näkökulmasta, tuotteen hinta-laatusuhdetta, ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä ostoprosessia.

Tutkimustulosten perusteella yrityksen hintatasoa pidetään edullisena. Tuloksissa kävi ilmi, että yrityksen tuotteiden hinta-laatusuhteeseen ja tuotteiden laatuun voisi kiinnittää huomiota. Kuluttaja-asiakkaille tuotteiden laatu on tärkeämpää, kuin tuotteiden edullisuus. Myös yrityksen tarjoushinnat houkuttelevat jonkin verran. Yrityksen myymälää pidetään viihtyisänä, esillepanoa onnistuneena ja asiakaspalvelua hyvänä. Yksikään tutkimuksen tuloksista ei ollut huono tai hälyttävä. Yrityksen on hyvä jatkaa samaan malliin, mutta tulevaisuudessa tuotteiden laatua kannattaa seurata.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste