Psykisk ohälsa bland tonåringar - En litteraturstuide om hur man som skolhälsovårdare känner igen symtom, samt kan stödja och vägleda tonåringar med psykisk ohälsa
Wikblad, Johanna; Julin, Janica (2014)
Wikblad, Johanna
Julin, Janica
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147928
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att få en bättre inblick i tonåringars psykiska ohälsa och hur skolhälsovårdaren känner ingen symtomen, samt stödjer och vägleder tonåringar med psykisk ohälsa. Forskningsfrågorna vi ställde var: Vad säger ny forskning om tonåringar med psykisk ohälsa? Hur kan man som skolhälsovårdare stöda och vägleda tonåringar med psykisk ohälsa? Studien är en litteraturstudie baserad på 15 artiklar som respondenterna har analyserat med hjälp av kvalitativ innehållsanalys, och åtta artiklar ingår i resultatet. Som vetenskapliga utgångspunkter har respondenterna använt sig av Nola J. Pender och Kati Eriksson.
Resultatet påvisade att elever som har fått kunskap om psykisk ohälsa har en lägre tröskel till att söka hjälp hos skolhälsovårdaren, att tonåringar drabbas mer av depression och att tonåringars psykiska hälsa lätt påverkas av yttre faktorer. En del av resultatet kommer att användas som grund till respondenternas utvecklingsarbete.
Utvecklingsarbete:
Syftet med detta utvecklingsarbete är att sammanställa en guide som innehåller riktlinjer och råd för skolhälsovårdaren som möter elever med psykisk ohälsa. Med innehållet i utvecklingsarbetet vill respondenterna informera skolhälsovårdaren om hur man leder ett hälsosamtal samt vilka samarbetsparter skolhälsovårdaren kan vända sig till vid krävande situationer.
Utvecklingsarbetet baserar sig på examensarbetet "Psykisk ohälsa bland tonåringar - En litteraturstudie om hur man känner igen symptom, samt kan stödja och vägleda tonåringar med psykisk ohälsa". I examensarbetets resultat framkom att allt fler tonåringar lider av psykisk ohälsa, samt att skolhälsovårdaren ofta upplever sig ha för lite kunskap om psykisk ohälsa. Utgående från de resultat valde respondenterna att sammanställa en guide som skolhälsovårdaren kan använda som stödmaterial under motet med eleven som lider av psykisk ohälsa. I guiden behandlas riktlinjer för hur skolhälsovårdaren för ett hälsosamtal samt vilka hjälpmedel skolhälsovårdaren kan använda under mötet. The aim of this study was to gain a better insight into mental illness among adolescents and how the school nurse can recognize the symptoms, as well as support and guide these adolescents. The research questions “What does new research say about adolescents with mental illness?” and “How can the school nurse support and guide these adolescents?”. The study is a literature review based on 15 articles which were investigated through qualitative analysis, 8 of these were included in the result. Nola J. Pender and Kati Eriksson worked as the respondents’ theoretical starting points.
The result showed that pupils who had received knowledge of mental illness are more likely to seek help from the school nurse, that teens are more affected by depression, and that the mental health is easily affected by external factors. Some parts of the results will be used as the basis for the respondents’ developmental work.
Development project:
The aim with this development project is to compile a guide that includes guidelines and advice for school nurses who faces students with mental illness. The content of the development project will allow respondents to inform the school nurse about how to lead a health conversation and which partners to turn to in difficult situations.
The development project is based on the thesis "Mental illness among adolescents - A literature review about how to recognize symptoms, as well as support and guide adolescents with mental illness." The results of this thesis revealed that an increasing amount of teenagers are suffering from mental illness and that the school nurses often feel their knowledge about mental illness is limited. Based on the results, the respondents chose to compile a guide for school nurses to use as support material during the meeting with the student who suffers from mental illness. The guide provides guidelines for how the school nurse can lead a health conversation and what aids can be used during the meeting.
Resultatet påvisade att elever som har fått kunskap om psykisk ohälsa har en lägre tröskel till att söka hjälp hos skolhälsovårdaren, att tonåringar drabbas mer av depression och att tonåringars psykiska hälsa lätt påverkas av yttre faktorer. En del av resultatet kommer att användas som grund till respondenternas utvecklingsarbete.
Utvecklingsarbete:
Syftet med detta utvecklingsarbete är att sammanställa en guide som innehåller riktlinjer och råd för skolhälsovårdaren som möter elever med psykisk ohälsa. Med innehållet i utvecklingsarbetet vill respondenterna informera skolhälsovårdaren om hur man leder ett hälsosamtal samt vilka samarbetsparter skolhälsovårdaren kan vända sig till vid krävande situationer.
Utvecklingsarbetet baserar sig på examensarbetet "Psykisk ohälsa bland tonåringar - En litteraturstudie om hur man känner igen symptom, samt kan stödja och vägleda tonåringar med psykisk ohälsa". I examensarbetets resultat framkom att allt fler tonåringar lider av psykisk ohälsa, samt att skolhälsovårdaren ofta upplever sig ha för lite kunskap om psykisk ohälsa. Utgående från de resultat valde respondenterna att sammanställa en guide som skolhälsovårdaren kan använda som stödmaterial under motet med eleven som lider av psykisk ohälsa. I guiden behandlas riktlinjer för hur skolhälsovårdaren för ett hälsosamtal samt vilka hjälpmedel skolhälsovårdaren kan använda under mötet.
The result showed that pupils who had received knowledge of mental illness are more likely to seek help from the school nurse, that teens are more affected by depression, and that the mental health is easily affected by external factors. Some parts of the results will be used as the basis for the respondents’ developmental work.
Development project:
The aim with this development project is to compile a guide that includes guidelines and advice for school nurses who faces students with mental illness. The content of the development project will allow respondents to inform the school nurse about how to lead a health conversation and which partners to turn to in difficult situations.
The development project is based on the thesis "Mental illness among adolescents - A literature review about how to recognize symptoms, as well as support and guide adolescents with mental illness." The results of this thesis revealed that an increasing amount of teenagers are suffering from mental illness and that the school nurses often feel their knowledge about mental illness is limited. Based on the results, the respondents chose to compile a guide for school nurses to use as support material during the meeting with the student who suffers from mental illness. The guide provides guidelines for how the school nurse can lead a health conversation and what aids can be used during the meeting.