Sosiaalisen median kampanja Europeana-hakuportaalin tunnettuuden lisäämiseksi
Juslin, Matilda (2014)
Juslin, Matilda
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219052
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalveluille, joka on Kansallinen digitaalinen kirjasto -hankkeen myötä mukana kehittämässä Europeana-hakuportaalia. Projektina suunniteltiin ja toteutettiin sosiaalisen median kampanja kyseiselle hakuportaalille, jonne Kansalliskirjasto vie muistiorganisaatioiden materiaalia, kuten kuvia ja tekstiaineistoa, ylläpitämänsä Formula-palvelun avulla. Kampanjan kohderyhmänä oli Kansalliskirjaston organisaatioasiakkaat, joihin kuuluu kirjastot, museot ja arkistot. Kampanjalla tavoiteltiin uusia sisällöntuottajia kyseiselle hakupalvelulle ja se toteutettiin helmikuussa 2014.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Työ koostuu tietoperustasta ja erillisestä työnkuvausosiosta. Työn tietoperustassa tarkastellaan markkinointiviestinnän muutoksia ja erityisesti sosiaalisen median vaikutuksia näihin muutoksiin. Lisäksi käsitellään sosiaalisen median sopivuutta nimenomaan yritysmarkkinointiin. Lopuksi esitellään kampanjansuunnitteluun käytettäviä malleja ja tarkastellaan, mitä elementtejä hyvä kampanjasivusto pitää sisällään. Työnkuvausosiossa kuvataan kampanjan vaiheet suunnittelusta toteutukseen.
Kampanjana toteutettiin viiden päivän virtuaalinen kulttuurimatka halki Euroopan käyttäen hyväksi Europeanasta löytyvää aineistoa monipuolisesti. Kampanja toteutettiin Facebookissa, jonne kampanjalle luotiin oma sivunsa. Kampanja jäi asetetuista tavoitteita jälkeen, mutta oli silti kokonaisuutena onnistunut. Sivusto keräsi yhteensä 132 tykkääjää ja yhden julkaisun keskimääräinen kattavuus oli 139. Toimeksiantaja oli tyytyväinen ensimmäiseen sosiaalisessa mediassa toteutettuun kampanjaansa ja uskoo, että kampanja onnistui luomaan positiivista mielikuvaa Europeana-hakuportaalista sekä Kansalliskirjaston toiminnasta Europeanan hyväksi. Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalvelut uskoo myös pystyvänsä hyödyntämään opinnäytetyötä ja etenkin sen teoriaosuutta myös seuraavien kampanjoiden suunnittelussa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Työ koostuu tietoperustasta ja erillisestä työnkuvausosiosta. Työn tietoperustassa tarkastellaan markkinointiviestinnän muutoksia ja erityisesti sosiaalisen median vaikutuksia näihin muutoksiin. Lisäksi käsitellään sosiaalisen median sopivuutta nimenomaan yritysmarkkinointiin. Lopuksi esitellään kampanjansuunnitteluun käytettäviä malleja ja tarkastellaan, mitä elementtejä hyvä kampanjasivusto pitää sisällään. Työnkuvausosiossa kuvataan kampanjan vaiheet suunnittelusta toteutukseen.
Kampanjana toteutettiin viiden päivän virtuaalinen kulttuurimatka halki Euroopan käyttäen hyväksi Europeanasta löytyvää aineistoa monipuolisesti. Kampanja toteutettiin Facebookissa, jonne kampanjalle luotiin oma sivunsa. Kampanja jäi asetetuista tavoitteita jälkeen, mutta oli silti kokonaisuutena onnistunut. Sivusto keräsi yhteensä 132 tykkääjää ja yhden julkaisun keskimääräinen kattavuus oli 139. Toimeksiantaja oli tyytyväinen ensimmäiseen sosiaalisessa mediassa toteutettuun kampanjaansa ja uskoo, että kampanja onnistui luomaan positiivista mielikuvaa Europeana-hakuportaalista sekä Kansalliskirjaston toiminnasta Europeanan hyväksi. Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalvelut uskoo myös pystyvänsä hyödyntämään opinnäytetyötä ja etenkin sen teoriaosuutta myös seuraavien kampanjoiden suunnittelussa.