Astmaa sairastavan lapsen omahoito : astmanukke tutuksi elokuvan keinoin
Aro, Eeva; Valonen, Helena (2014)
Aro, Eeva
Valonen, Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja ideoida elokuva, jonka kohderyhmänä ovat astmaa sairastavat 6-10 -vuotiaat lapset. Työ oli osa Turun ammattikorkeakoulun Nukketeatteri-projektia, jonka tarkoituksena oli parantaa astmaa sairastavien lasten ja nuorten elämänlaatua ja hyvinvointia. Työn ideana ja tavoitteena oli, että Suomen astmapoliklinikoilla alettaisiin tulevaisuudessa käyttää nukkea apuna opetettaessa lapselle astman omahoitoa. Tavoitteen saavuttamiseksi projekti oli jaettu eri osiin, ja eri ihmisten työstettäväksi, sillä aikaa oli rajallisesti. Tämän projektinosan tehtävänä oli ideoida elokuva, joka tekee tulevan astmanuken lapselle tutuksi.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja sen tuotos oli suunnitelma elokuvasta. Työn tulokset saatiin tutkimalla hakuaineistoa sisällön analyysin menetelmää hyödyntäen. Tulosten perusteella ideoitiin astmaa sairastavalle lapselle suunnattu sairauden omahoitoon motivoiva elokuva, jossa huomioitiin ensisijaisesti terveydenhuollon näkökulmasta tärkeät seikat.
Astmaa sairastavien lasten vanhempien mukaan lapsen motivaation puutos hoitoon sitoutumiseen näkyy lääkkeenoton unohtamisena, ja joskus jopa lapsen kieltäytymisenä lääkkeiden otosta. Tämän vuoksi astmaa sairastavan lapsen omahoidon ohjaukseen kaivattiin uusia keinoja. Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että nukketeatteri sopii hyvin myös astman omahoidon ohjaukseen. Nukketeatterin apuvälineeksi työn tekijät ideoivat elokuvan. Elokuvassa seikkailee astmanukke, jota voitaisiin käyttää tulevaisuudessa astmapoliklinikoiden maskottina, ja apuna lapsen omahoidon ohjauksessa nukketeatterin keinoin.
Vaikka tämä työ kohdistui lasten astman omahoitoon, voidaan työssä esitettyjä tuloksia hyödyntää myös muunlaisessa lasten hoitotyössä, sekä lasten ohjauksessa ja motivoinnissa. Nukketeatteria lasten ohjauksessa on käytetty useita vuosia ja sen käytöstä saadut kokemukset ovat hyviä.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja sen tuotos oli suunnitelma elokuvasta. Työn tulokset saatiin tutkimalla hakuaineistoa sisällön analyysin menetelmää hyödyntäen. Tulosten perusteella ideoitiin astmaa sairastavalle lapselle suunnattu sairauden omahoitoon motivoiva elokuva, jossa huomioitiin ensisijaisesti terveydenhuollon näkökulmasta tärkeät seikat.
Astmaa sairastavien lasten vanhempien mukaan lapsen motivaation puutos hoitoon sitoutumiseen näkyy lääkkeenoton unohtamisena, ja joskus jopa lapsen kieltäytymisenä lääkkeiden otosta. Tämän vuoksi astmaa sairastavan lapsen omahoidon ohjaukseen kaivattiin uusia keinoja. Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että nukketeatteri sopii hyvin myös astman omahoidon ohjaukseen. Nukketeatterin apuvälineeksi työn tekijät ideoivat elokuvan. Elokuvassa seikkailee astmanukke, jota voitaisiin käyttää tulevaisuudessa astmapoliklinikoiden maskottina, ja apuna lapsen omahoidon ohjauksessa nukketeatterin keinoin.
Vaikka tämä työ kohdistui lasten astman omahoitoon, voidaan työssä esitettyjä tuloksia hyödyntää myös muunlaisessa lasten hoitotyössä, sekä lasten ohjauksessa ja motivoinnissa. Nukketeatteria lasten ohjauksessa on käytetty useita vuosia ja sen käytöstä saadut kokemukset ovat hyviä.