Sukupuolisensitiivisyys Päiväkoti Ketunpesässä ja Daghem Lyckobossa
Hyvärinen, Filippa; Hyvärinen, Fanny (2014)
Hyvärinen, Filippa
Hyvärinen, Fanny
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218981
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan sukupuolisensitiivisyyttä Päiväkoti Ketunpesän sekä Daghem Lyckobon työntekijöiden näkökulmasta. Kummatkin päiväkodit ovat Sateenkaari Kodon päiväkotiyksikköjä. Sukupuolisensitiivisyys on noussut ajankohtaiseksi aiheeksi varhaiskasvatuksessa ja sillä on tärkeä merkitys tasa-arvokasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa yhtenäistä tietoa työntekijöiden käsityksistä sukupuolisensitiivisestä työstä päiväkotiyksiköissä, jota voitaisiin myöhemmin hyödyntää esimerkiksi työn suunnittelussa ja kehittämisessä.
Tutkimuksemme on kvantitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu Webrobol – järjestelmällä tehdyllä kyselyllä Ketunpesän ja Lyckobon työntekijöille. Kyselyyn osallistui yhteensä 11 työntekijää. Tutkimuksessa perehdytään eritoten siihen, mitä sukupuolisensitiivinen työ merkitsee Ketunpesän ja Lyckobon työntekijöille sekä miten he kohtaavat lapset sukupuolisensitiivisestä näkökulmasta omassa työssään päiväkodissa. Toteutimme tutkimuksen keväällä 2014.
Tutkimustulokset tuovat esiin sen, millainen tietämys työntekijöillä on tasa-arvokasvatuksesta, sekä osoittaa, kuinka merkityksellistä sukupuolisensitiivinen työ on päiväkodin työntekijöille näissä kahdessa yksikössä. Tulokset avaavat myös sitä, millainen on työntekijöiden näkemys siitä, miten he kohtaavat lapset yksilöllisesti, sekä miten sukupuoli vaikuttaa työntekijöiden tapaan kohdata lapsi, vai vaikuttaako se olleenkaan.
Tulokset osoittavat, että Ketunpesän ja Lyckobon työntekijöiden omat kokemukset sukupuolisensitiivisen työn ja tasa-arvokasvatuksen toteutumisesta omassa päiväkodissa ja työssä ovat positiivisia. Saadut tulokset ilmentävät tasa-arvokasvatuksen ja sen roolin lapsen kasvun edistäjänä olevan selkeästi merkityksellisiä asioita työntekijöille. Työntekijät kokevat myös omat päiväkotiympäristönsä tasa-arvoisiksi. He näkevät itsensä ja muiden toimivan tasa-arvoisesti arjessa ja lapsia kohdattaessa.
Tutkimus osoittaa sukupuolisensitiivisen työn olevan myönteinen asia työntekijöiden mielestä ja vaikka suuri osa työntekijöistä ei koe tarvetta tasa-arvokasvatuksen edistämiselle päiväkodissaan, on työntekijöiden mahdollista löytää asian suhteen myös jotain kehitettävää esimerkiksi päiväkotiarjen eri tilanteissa.
Tutkimuksemme on kvantitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu Webrobol – järjestelmällä tehdyllä kyselyllä Ketunpesän ja Lyckobon työntekijöille. Kyselyyn osallistui yhteensä 11 työntekijää. Tutkimuksessa perehdytään eritoten siihen, mitä sukupuolisensitiivinen työ merkitsee Ketunpesän ja Lyckobon työntekijöille sekä miten he kohtaavat lapset sukupuolisensitiivisestä näkökulmasta omassa työssään päiväkodissa. Toteutimme tutkimuksen keväällä 2014.
Tutkimustulokset tuovat esiin sen, millainen tietämys työntekijöillä on tasa-arvokasvatuksesta, sekä osoittaa, kuinka merkityksellistä sukupuolisensitiivinen työ on päiväkodin työntekijöille näissä kahdessa yksikössä. Tulokset avaavat myös sitä, millainen on työntekijöiden näkemys siitä, miten he kohtaavat lapset yksilöllisesti, sekä miten sukupuoli vaikuttaa työntekijöiden tapaan kohdata lapsi, vai vaikuttaako se olleenkaan.
Tulokset osoittavat, että Ketunpesän ja Lyckobon työntekijöiden omat kokemukset sukupuolisensitiivisen työn ja tasa-arvokasvatuksen toteutumisesta omassa päiväkodissa ja työssä ovat positiivisia. Saadut tulokset ilmentävät tasa-arvokasvatuksen ja sen roolin lapsen kasvun edistäjänä olevan selkeästi merkityksellisiä asioita työntekijöille. Työntekijät kokevat myös omat päiväkotiympäristönsä tasa-arvoisiksi. He näkevät itsensä ja muiden toimivan tasa-arvoisesti arjessa ja lapsia kohdattaessa.
Tutkimus osoittaa sukupuolisensitiivisen työn olevan myönteinen asia työntekijöiden mielestä ja vaikka suuri osa työntekijöistä ei koe tarvetta tasa-arvokasvatuksen edistämiselle päiväkodissaan, on työntekijöiden mahdollista löytää asian suhteen myös jotain kehitettävää esimerkiksi päiväkotiarjen eri tilanteissa.