Delaktighetsfrämjande hos barn med specifika språksvårigheter : En fallstudie ur ett föräldraperspektiv
Bäckman, Lisette (2014)
Bäckman, Lisette
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219041
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia kielellisiä erityisvaikeuksia kohtaavien lasten osallisuuden edistämistä vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa vanhempien näkökulmasta. Vastauksen saamiseksi tähän, tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaisia osallisuuteen koskevia haasteita kielellisiä erityisvaikeuksia kohtaavilla lapsilla voi olla? 2. Mitä vanhemmat kokevat edistävän lasten osallisuutta vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa? Jotta työstä ei tulisi liian laaja, se rajattiin 4-10 vuotiaisiin lapsiin, sekä miten heidän osallisuutta voi edistää vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa. Viitekehyksenä käytettiin teorioita kielellisestä erityisvaikeudesta (SLI), osallisuudesta sekä tuesta kommunikointiin. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena, joka kuvaili kahta tapausta. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Kolmea vanhempaa kahdesta perheestä haastateltiin. Analyysimenetelmänä toimi sisältöanalyysi. Tulokset osoittivat, että aikuisten aktiviteetti sekä tuki on tärkeää osallisuuden edistämisessä. Aikuisten on näytettävä mallia lapsille, esimerkiksi miten käyttää tukiviittomia tai miten toimia leikki- ja muissa sosiaalitilanteissa. Sen lisäksi aikuisten on toimittava tulkkina kun lapset eivät tule ymmärretyksi. Erilaiset tuet kommunikointiin, kuten tukiviittomat ja kuvat todettiin olevan tärkeitä. Ympäristön ymmärrys ja hyväksyntä nostettiin myös esiin tärkeinä tekijöinä. Vanhemmat kertoivat myöskin, että päiväkodin halu ja kyky tukea ja auttaa lapsia ovat tärkeitä.