Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Välikeskustelumalli ja asiakkaan kuuleminen : tutkimus Ensi- ja turvakotien liiton tapaamispaikkatoiminnasta

Ahtola-Poiesz, Anne (2014)

 
Avaa tiedosto
Ahtola-Poiesz_Anne.pdf (316.5Kt)
Lataukset: 


Ahtola-Poiesz, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219099
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan asiakkaan kuulemista ja sitä tukevia menetelmiä Ensi- ja turvakotien liiton tapaamispaikkatoiminnassa. Tutkimuksen tavoitteena on saada ajankohtainen käsitys asiakkaan kuulemisen mahdollisuuksista ja niiden riittävyydestä tapaamispaikoissa. Lisäksi tavoitteena on selvittää välikeskustelumallia ja sen soveltuvuutta tapaamispaikkatoimintaan.
Tutkimuksen viitekehyksenä ovat tapaamispaikkatoiminta, asiakkaan kuuleminen ja välikeskustelumalli. Kokonaisuutena tutkimuksen teoria pohjautuu asiakastyön menetelmiin, sillä ne toimivat välineinä asiakkaan kuulemisessa ja antavat siihen erilaisia mahdollisuuksia. Tutkimuksessa kiinnitetään erityistä huomiota lapsen kuulemiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto koostuu viidentoista tapaamispaikan kyselyvastauksesta ja neljän tapaamispaikkatyöntekijän haastatteluista. Kysely ja haastattelut toteutettiin vuoden 2014 tammi-maaliskuun aikana. Aineiston käsittelyyn käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaan kuulemiseen on erilaisia mahdollisuuksia Ensi- ja turvakotien liiton tapaamispaikkatoiminnassa. Tuloksista käy ilmi, että osassa tapaamispaikkoja koetaan asiakkaan kuulemisen mahdollisuudet hyvänä ja osassa koetaan lisäämisen tarvetta. Tulosten perusteella suunnitelmallinen välikeskustelu on osoittautunut tarpeelliseksi alkuhaastattelun jälkeen, erityisesti pitkäkestoisissa asiakassuhteissa ja lapsen kuulemisessa. Tutkimus osoitti, että välikeskustelumalli soveltuu tapaamispaikkatoimintaan ja voi toimia yhtenä menetelmänä asiakkaan kuulemisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste