Seinäjoen imago kokous- ja tapahtumakaupunkina
Vasikkaniemi, Emmi (2014)
Vasikkaniemi, Emmi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219172
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millainen imago Seinäjoella on kokous- ja tapahtumakaupunkina. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, mitä imagolla todellisuudessa tarkoitetaan. Toisena tavoitteena oli perehtyä kaupungin imagon muodostumiseen sekä löytää mahdollisia keinoja imagon kehittämiseen. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli tutkia Seinäjoen imagon tämänhetkistä tilannetta sekä siihen vaikuttaneita tekijöitä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään aluksi imagon käsitteeseen sekä kaupungin imagon muodostumiseen. Tämän jälkeen käsitellään imagon kehittämistä sekä kaupunkimarkkinointia.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja se toteutettiin internet-kyselynä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 70 vastaajaa, joista suurin osa oli 51–60 -vuotiaita. Tutkimustulokset osoittivat, että suurimmalle osalle vastaajista Seinäjoesta tuli ensimmäisenä mieleen Tangomarkkinat. Tuloksista ilmeni, että Seinäjoen imagossa on vielä kehitettävää, jotta kaupungista saadaan vetovoimainen ja houkutteleva tapahtumakaupunki. Vastaajista 77 % koki Seinäjoen imagon vähintään hyväksi ja puolestaan 23 % tyydyttäväksi. Näin ollen lähes joka neljäs kokee kaupungin imagon huonoksi. Sijainti nähtiin sekä suurimpana vahvuutena että heikkoutena Seinäjoella. Tästä johtuen markkinoinnissa olisi hyvä tuoda esiin hyvät kulkuyhteydet kaupunkiin, jotta kynnys järjestää tilaisuus Seinäjoella madaltuisi. Avoimissa vastauksissa nousi esiin useita hyviä neuvoja, jotka vastaajat näkivät tärkeäksi osana kaupungin imagon kehittämistä. Näitä ominaisuuksia olivat muun muassa kulttuuri-imagoon keskittyminen sekä palvelun laadulla erottuminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään aluksi imagon käsitteeseen sekä kaupungin imagon muodostumiseen. Tämän jälkeen käsitellään imagon kehittämistä sekä kaupunkimarkkinointia.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja se toteutettiin internet-kyselynä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 70 vastaajaa, joista suurin osa oli 51–60 -vuotiaita. Tutkimustulokset osoittivat, että suurimmalle osalle vastaajista Seinäjoesta tuli ensimmäisenä mieleen Tangomarkkinat. Tuloksista ilmeni, että Seinäjoen imagossa on vielä kehitettävää, jotta kaupungista saadaan vetovoimainen ja houkutteleva tapahtumakaupunki. Vastaajista 77 % koki Seinäjoen imagon vähintään hyväksi ja puolestaan 23 % tyydyttäväksi. Näin ollen lähes joka neljäs kokee kaupungin imagon huonoksi. Sijainti nähtiin sekä suurimpana vahvuutena että heikkoutena Seinäjoella. Tästä johtuen markkinoinnissa olisi hyvä tuoda esiin hyvät kulkuyhteydet kaupunkiin, jotta kynnys järjestää tilaisuus Seinäjoella madaltuisi. Avoimissa vastauksissa nousi esiin useita hyviä neuvoja, jotka vastaajat näkivät tärkeäksi osana kaupungin imagon kehittämistä. Näitä ominaisuuksia olivat muun muassa kulttuuri-imagoon keskittyminen sekä palvelun laadulla erottuminen.