Modebloggar som kommunikationskanal : En studie om konsumenters attityder till öppen och dold produktplacering på modebloggar
Tuominen, Fanny (2014)
Tuominen, Fanny
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229309
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att undersöka hur konsumenter upplever modebloggar som kommunikationskanal. Undersökningen strävar till att ta reda på bloggläsares attityder till dold och öppen produktplacering som förekommer på modebloggar. Under de senaste åren har bloggars popularitet vuxit explosionsartat och därmed skapat en helt ny kanal för marknadsföring av produkter och tjänster inom så gott som alla branscher. Företag har insett möjligheten att få synlighet på bloggar genom att samarbeta med bloggarnas skribenter. På sina bloggar kan skribenterna uttrycka sina åsikter om olika företag och produkter. De vanligaste formerna av marknadsföring på bloggar är bannerannonsering, produktplacering samt affiliate marketing. Denna studies teoretiska referensram omfattar tidigare forskning i marknadskommunikation, digital marknadsföring samt bloggar. Studien utförs med hjälp av personliga intervjuer. Undersökningens respondenter består av unga kvinnor i åldrarna 20-25 år som aktivt läser modebloggar. Studiens resultat visar att dagens konsumenter upplever bloggar som en bra och effektiv form av marknadskommunikation istället för traditionell marknadsföring som de upplever något gammalmodig. Respondenternas generella åsikt var att marknadsföringen dock borde vara öppen. Det är viktigt att det bloggaren skriver om företaget eller produkten känns äkta för att budskapet skall uppfattas som naturligt för läsaren. Utgående från det resultat som denna studie har resulterat i kan man konstatera att man inte bör underskatta konsumenters förmåga att lägga märke till den dolda marknadsföring de utsätts för. Det är viktigt att företagen inser detta när de använder bloggar som en kommunikationskanal. The purpose of this study is to examine how consumers perceive fashion blogs as a communication channel. The survey aims to find out the blog readers ' attitudes towards covert and overt product placement appearing on fashion blogs. In recent years the popularity of weblogs has grown exponentially, and thus created a new channel for marketing products and services in virtually every industry. Companies have realized the opportunity to get visibility on blogs by working with bloggers. On their blogs the writers can express their opinions about companies and products. The most common forms of advertising on blogs are banner advertising, product placement and affiliate marketing. This study's theoretical framework covers previous research in marketing communication, digital marketing and blogs. The study was performed by means of personal interviews. Survey respondents comprised of young women aged 20-25 years who actively read fashion blogs. The results demonstrate that today's consumers perceive blogs as a good and effective form of marketing instead of traditional marketing wich they experience is something old-fashioned. Respondents' general opinion was that the marketing should be open and honest. It is important that when the blogger writes about a company or product it feels authentic for the reader. Based on the results of this study it can be concluded that one should not underestimate the consumers' ability to notice the hidden marketing they are exposed to on blogs. It is important that companies realize this when they use blogs as a communication channel.