Markkinatutkimus häränlihan myynnistä Hallainmäen tilalta
Hannula, Tiina (2014)
Hannula, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toiminut Hallainmäen tila on lypsykarjatila Hämeenkoskelta Päijät-Hämeestä. Nuoret yrittäjät totesivat maidon oheistuotteena syntyvien sonnivasikoiden kasvavan tilalla liian kauan. Välitysvasikoiden kustannukset nousivat liian suuriksi suhteessa yli satakiloisiksi kasvaneista vasikoista saatuun hintaan. Asiaan piti saada muutos. Toimeksiantaja mietti voivansa itse kasvattaa hyvään kasvuun lähteneet vasikat teuraaksi asti. Suurimpina edellytyksinä olevat rehustus ja tuotantotilat lihanaudoille olisivat järjestettävissä ongelmitta. Nurmialaa tilan pelloilla olisi riittävästi suuremmallekin eläinmäärälle ja vanhoista laakasiiloista saisi melko pienillä muutoksilla kasvatustilat oman tilan sonnivasikoille. Lihanaudat voisivat kesäisin laiduntaa eikä lypsävienkään lähellä olo aiheuttaisi liikaa levottomuutta, kunhan sonnit kuohittaisiin.
Kuohittu (kastroitu) sonni on härkä. Häränliha on terminä myyvä ja todella paljon käytetty, mutta aitoa härkää ei juurikaan ole saatavilla. Teurastamo maksaa härästä saman hinnan kuin vastaavan kokoisesta sonnista. Onko aidolla häränlihalla silti ”peruslehmää” suurempi arvo? Mistä arvo
syntyy? Arvokkaampi mielletään laadukkaammaksi, mutta mitä konkreettisesti on laatu? Kuka maksaisi härästä härän hinnan? Muun muassa näihin kysymyksiin tämä työ pyrkii löytämään vastauksia.
Työn kirjallisuusosiossa perehdytään lihaan ja lihan laatukäsitteisiin. Myös lihantuotannon käytännön toteutus ja suoramyynti Hallainmäen tilan näkökulmasta käsitellään pääpiirteittäin. Tutkimusosiossa käydään läpi
kvalitatiivista markkinatutkimusta varten anonyymisti haastateltujen yhdeksän ravintolan vastauksia. Keskeisimpiä tutkimuksen tuloksia on se, että lihan myynti ravintoloille suoraan tilalta on mahdollista, muttei yksinkertaista.
Monien ravintoloiden tarvitsemat säännölliset tuoreen lihan toimituserät ja -määrät ovat sellaisia, ettei toimeksiantajan tapauksessa liene järkevää pyrkiä myymään lihaa ensisijaisesti ravintoloille. Aidolle häränlihalle löytyy silti kysyntää. Pohdittavaksi jää, olisiko paras vaihtoehto kenties monen muun tilan jo käyttämä suoramyynti.
Kuohittu (kastroitu) sonni on härkä. Häränliha on terminä myyvä ja todella paljon käytetty, mutta aitoa härkää ei juurikaan ole saatavilla. Teurastamo maksaa härästä saman hinnan kuin vastaavan kokoisesta sonnista. Onko aidolla häränlihalla silti ”peruslehmää” suurempi arvo? Mistä arvo
syntyy? Arvokkaampi mielletään laadukkaammaksi, mutta mitä konkreettisesti on laatu? Kuka maksaisi härästä härän hinnan? Muun muassa näihin kysymyksiin tämä työ pyrkii löytämään vastauksia.
Työn kirjallisuusosiossa perehdytään lihaan ja lihan laatukäsitteisiin. Myös lihantuotannon käytännön toteutus ja suoramyynti Hallainmäen tilan näkökulmasta käsitellään pääpiirteittäin. Tutkimusosiossa käydään läpi
kvalitatiivista markkinatutkimusta varten anonyymisti haastateltujen yhdeksän ravintolan vastauksia. Keskeisimpiä tutkimuksen tuloksia on se, että lihan myynti ravintoloille suoraan tilalta on mahdollista, muttei yksinkertaista.
Monien ravintoloiden tarvitsemat säännölliset tuoreen lihan toimituserät ja -määrät ovat sellaisia, ettei toimeksiantajan tapauksessa liene järkevää pyrkiä myymään lihaa ensisijaisesti ravintoloille. Aidolle häränlihalle löytyy silti kysyntää. Pohdittavaksi jää, olisiko paras vaihtoehto kenties monen muun tilan jo käyttämä suoramyynti.