Sosiaalisen median strategia Mendor Oy:lle
Usva, Sanna (2014)
Usva, Sanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219081
Tiivistelmä
Koska sosiaalista mediaa voidaan luonnehtia median kehityskaaren tämänhetkiseksi tilaksi, on itsestään selvää se, että myös yritykset ovat aktiivisesti mukana sosiaalisen median kentässä. Tämän päivän yrityksen pitäisi olla itse oma mediansa ja koota asiakkailleen oma personoitu mediakenttänsä ja tarjoilla heille juuri heitä varten luotuja sisältöjä. Tämä taas hyödyttää yrityksiä kaupallisesti, sillä ainoastaan ymmärtämällä asiakkaitaan syvällisesti, pystyvät he luomaan olennaista ja hyödyllistä sisältöä, joka houkuttelee, osallistaa ja palvelee asiakkaita.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty keväällä 2014 toimeksiantona Mendor Oy:lle, joka on suomalainen uuden sukupolven diabeteksenhoitotuotteita kehittävä yritys. Työn tavoitteena on luoda Mendorin tarpeisiin sopiva, sosiaalisen median strateginen viitekehys, joka määrittelee Mendorin lähestymistavan sosiaalisen median viestintään.
Opinnäytetyöni teoriaosuus on jaettu kolmen pääotsikon alle. Ensimmäisessä kappaleessa käydään lyhyesti läpi sosiaalisen median käsitettä ja Mendorilla käytössä olevat sosiaalisen median kanavat. Toisessa kappaleessa syvennytään siihen, miten sosiaalinen media on integroitunut yritysten arkeen ja millaisia käyttömahdollisuuksia sillä on yritysviestinnässä. Kolmas kappale esittelee strategiani taustalla vaikuttavan teorian eli sisältöstrategian, jonka lähtökohtana on asiakasta hyödyttävän sisällön luominen sekä asiakkaan tavoittaminen mahdollisimman varhain jo ennen ostoprosessin alkua.
Produktina syntynyt sosiaalisen median strategia kokoaa yhteen käytössä olevat sosiaalisen median kanavat ja tarjoaa ratkaisun siihen, miten viestinnästä saisi mahdollisimman aitoa, yhtenäistä ja sidosryhmiä parhaiten hyödyttävää. Sen ensisijaisena tavoitteena on parantaa Mendorin näkyvyyttä tietyissä kohderyhmissä sekä välittää positiivista työnantajakuvaa. Strategia koostuu ideoista ja vinkeistä siihen, millaisia sisältöjä missäkin kanavassa kannattaa julkaista, jotta nämä tavoitteet saavutettaisiin. Kehitysehdotukset perustuvat alan asiantuntijoiden ajatuksiin alan kehityksestä sekä omiin ideoihin.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty keväällä 2014 toimeksiantona Mendor Oy:lle, joka on suomalainen uuden sukupolven diabeteksenhoitotuotteita kehittävä yritys. Työn tavoitteena on luoda Mendorin tarpeisiin sopiva, sosiaalisen median strateginen viitekehys, joka määrittelee Mendorin lähestymistavan sosiaalisen median viestintään.
Opinnäytetyöni teoriaosuus on jaettu kolmen pääotsikon alle. Ensimmäisessä kappaleessa käydään lyhyesti läpi sosiaalisen median käsitettä ja Mendorilla käytössä olevat sosiaalisen median kanavat. Toisessa kappaleessa syvennytään siihen, miten sosiaalinen media on integroitunut yritysten arkeen ja millaisia käyttömahdollisuuksia sillä on yritysviestinnässä. Kolmas kappale esittelee strategiani taustalla vaikuttavan teorian eli sisältöstrategian, jonka lähtökohtana on asiakasta hyödyttävän sisällön luominen sekä asiakkaan tavoittaminen mahdollisimman varhain jo ennen ostoprosessin alkua.
Produktina syntynyt sosiaalisen median strategia kokoaa yhteen käytössä olevat sosiaalisen median kanavat ja tarjoaa ratkaisun siihen, miten viestinnästä saisi mahdollisimman aitoa, yhtenäistä ja sidosryhmiä parhaiten hyödyttävää. Sen ensisijaisena tavoitteena on parantaa Mendorin näkyvyyttä tietyissä kohderyhmissä sekä välittää positiivista työnantajakuvaa. Strategia koostuu ideoista ja vinkeistä siihen, millaisia sisältöjä missäkin kanavassa kannattaa julkaista, jotta nämä tavoitteet saavutettaisiin. Kehitysehdotukset perustuvat alan asiantuntijoiden ajatuksiin alan kehityksestä sekä omiin ideoihin.