Yrityksen arvon määrittäminen - Case Yritys Oy
Suppola, Sami (2014)
Suppola, Sami
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää case-yritykselle arvo. Tutkimuskohteena opinnäytetyössä toimii Porvoossa toimiva pienyritys. Opinnäytetyössä käydään läpi arvonmääritysprosessin sekä arvonmääritysmallien teoriaa, jota sovelletaan sen jälkeen case-yrityksen arvon määrittämisessä.
Tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka yrityksen arvo voidaan määrittää ja minkälaisia menetelmiä arvonmääritys vaatii. Yrityksen arvo määritettiin lähtökohtaisesti ajatellen tulevaisuudessa tapahtuvaa yrityskauppaa. Yrityksen arvo toimii tukena lopullista myyntihintaa määritettäessä. Yrityksen arvo haluttiin selvittää aikaisessa vaiheessa, jotta sen mahdolliseen arvoon voitaisiin vaikuttaa myyntiä edeltävinä vuosina.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Lähdematriaali koostuu alan kirjallisuudesta, yrityksen virallisista tilinpäätöksistä vuosilta 2011-2013 sekä luotettavista Internet-lähteistä. Tutkimuksessa käytettiin myös Suomen Asiakastieto Oy:n tilastoja vertailtaessa yrityksen tilaa samanalan yrityksiin. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin haastattelu toimitusjohtajalle. Haastattelun avulla saatiin kartoitettua yrityksen tämän hetkistä tilaa sekä tulevaisuuden muutoksia.
Arvo määritettiin käyttämällä neljää arvonmääritysmallia jotka ovat substanssiarvo, osinkoperusteinen malli, vapaan kassavirran malli sekä lisäarvomalli. Arvon määritettämisessä käytetyt laskukaavat ovat kaikki esitettyinä opinnäytetyössä. Yrityksen teoreettiseksi arvoksi saatiin 114 352,12 €.
Tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka yrityksen arvo voidaan määrittää ja minkälaisia menetelmiä arvonmääritys vaatii. Yrityksen arvo määritettiin lähtökohtaisesti ajatellen tulevaisuudessa tapahtuvaa yrityskauppaa. Yrityksen arvo toimii tukena lopullista myyntihintaa määritettäessä. Yrityksen arvo haluttiin selvittää aikaisessa vaiheessa, jotta sen mahdolliseen arvoon voitaisiin vaikuttaa myyntiä edeltävinä vuosina.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Lähdematriaali koostuu alan kirjallisuudesta, yrityksen virallisista tilinpäätöksistä vuosilta 2011-2013 sekä luotettavista Internet-lähteistä. Tutkimuksessa käytettiin myös Suomen Asiakastieto Oy:n tilastoja vertailtaessa yrityksen tilaa samanalan yrityksiin. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin haastattelu toimitusjohtajalle. Haastattelun avulla saatiin kartoitettua yrityksen tämän hetkistä tilaa sekä tulevaisuuden muutoksia.
Arvo määritettiin käyttämällä neljää arvonmääritysmallia jotka ovat substanssiarvo, osinkoperusteinen malli, vapaan kassavirran malli sekä lisäarvomalli. Arvon määritettämisessä käytetyt laskukaavat ovat kaikki esitettyinä opinnäytetyössä. Yrityksen teoreettiseksi arvoksi saatiin 114 352,12 €.