Uusintakäynnit merkkikorjaamolla
Pohjonen, Anniina (2014)
Pohjonen, Anniina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229178
Tiivistelmä
Ammattitaitoinen ja luotettava kuva autokorjaamosta on tärkeää sen menestykselle. Sen syntyminen edellyttää asiakastyytyväisyyttä, jota seurataan erilaisin menetelmin autoalan yrityksissä. Merkittävä tekijä hyvään asiakastyytyväisyyteen on se, että asiakas on tyytyväinen korjaamon toimintaan ja sen palveluihin. Korjaamolle tulo ei aina ole asiakkaalle positiivinen asia, vaan useimmiten se tarkoittaa rahan menoa ja ajanhukkaa. Pahinta asiakkaan kannalta on jos tehty korjaus ei olekaan poistanut vikaa, jonka takia auto on tuotu korjaamolle vaan tarvitaan uusintakäynti vian poistamiseksi.
Työskenneltyäni Autotalo Laakkosella Hämeenlinnassa työnjohtajana huomasin miten tärkeää heille on asiakastyytyväisyys ja siihen panostaminen. Keräsin kesän ajalta mahdollisimman monista uusintakäynneistä tietoa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada uusintakäyntien syyt selville, sekä löytää mahdollisuus vähentää niiden määrää, koska niillä on iso merkitys merkkikorjaamon maineeseen ja koska ne aiheuttavat lisäkustannuksia yritykselle.
Suurimmaksi uusintakäyntien aiheuttajaksi selvisi asentajan työvirhe sekä varaosien puute. Uusintakäyntien vähentämiseksi työntekijöitä tulisi motivoida huolellisuuteen, mutta myös tehokkuuteen. Varaosien tilaukset pitäisi tehdä ajoissa, jotta osien puutteellisuus ei aiheuttaisi uusia korjaamokäyntejä. Asentajien työvirheiden välttämiseksi tulisi varata riittävä aika korjaustoimenpiteisiin sekä koeajoon.
Työskenneltyäni Autotalo Laakkosella Hämeenlinnassa työnjohtajana huomasin miten tärkeää heille on asiakastyytyväisyys ja siihen panostaminen. Keräsin kesän ajalta mahdollisimman monista uusintakäynneistä tietoa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada uusintakäyntien syyt selville, sekä löytää mahdollisuus vähentää niiden määrää, koska niillä on iso merkitys merkkikorjaamon maineeseen ja koska ne aiheuttavat lisäkustannuksia yritykselle.
Suurimmaksi uusintakäyntien aiheuttajaksi selvisi asentajan työvirhe sekä varaosien puute. Uusintakäyntien vähentämiseksi työntekijöitä tulisi motivoida huolellisuuteen, mutta myös tehokkuuteen. Varaosien tilaukset pitäisi tehdä ajoissa, jotta osien puutteellisuus ei aiheuttaisi uusia korjaamokäyntejä. Asentajien työvirheiden välttämiseksi tulisi varata riittävä aika korjaustoimenpiteisiin sekä koeajoon.