Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Valintakriteerit pakkausdesignsuunnitteluyritystä valitessa Suomen elintarvikealalla

Zaeske, Cassandra (2014)

 
Avaa tiedosto
Zaeske_Cassandra.pdf.pdf (920.6Kt)
Lataukset: 


Zaeske, Cassandra
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229478
Tiivistelmä
Tutkimukset todistavat, että viime vuosituhannen aikana visuaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut huomattavasti - muun muassa pakkausdesign vaikuttaa vahvasti kuluttajien ostopäätöksiin. Suomen pakkausdesignala on vielä nuori ja hahmottumaton. Tutkimustiedon puutteellisuudesta johtuen alaan liittyvää faktatietoa ei juurikaan ole, ja alan yleinen tilanne perustuu pitkälti olettamuksien varaan. Tämän opinnäytetyön tavoite oli tarjota alasta uutta ja merkityksellistä tietoa toimeksiantajayritykselle.

Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona designtoimisto Remes & Packart Oy:lle, ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä ovat valintakriteerit, joiden perusteella elintarvikealan markkinointipäättäjät valitsevat pakkausdesignpalveluntarjoajan yhteistyökumppanikseen. Päätutkimuskysymyksen puitteissa selvitettiin myös, millainen maine Remes & Packart Oy:llä on pakkausdesignsuunnittelualalla.

Tutkimus rajattiin siten, että haastattelukohteena olivat vain elintarvikealan keskisuuret ja suuret yritykset. Remes & Packart Oy:n mainetta selvitettiin nimenomaan pakkausdesignsuunnittelualan toimijana, eikä designtoimistona yleisesti. Tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluiden muodossa ja empiiriset havainnot pohjautuivat kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään, johon yhdistettiin osittain myös kvantitatiivisia tutkimusotteita. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy B to B-brändäykseen ja yleisesti yrityksen ostoprosesseihin liittyviin tekijöihin, sekä pakkausdesigniin ja sen vaikutuksiin tuote- ja yritysbrändiin.

Tutkimustuloksista selvisi, että pakkausdesignsuunnittelutoimiston valinnassa luovuus, tekninen osaaminen ja projektijohdon kyvyt, sekä lisäksi muun muassa yhteistyön sujuvuus, brändiymmärryksen taito, pakkausalan lainalaisuuksien tuntemus ja laaja kumppaniverkosto miellettiin tärkeimmiksi valintakriteereiksi. Tutkimustulokset osoittivat lisäksi, että Remes & Packart Oy:n maine on haastateltavien keskuudessa varsin positiivinen, sillä yritys miellettiin luotettavaksi toimijaksi, jolla on paljon kokemusta ja ammattitaitoa pakkausdesignista.

Opinnäytetyötutkimus aloitettiin vuoden 2013 lopussa ja haastattelut ja varsinainen tutkimus- ja kirjoitustyö suoritettiin vuoden 2014 tammi-huhtikuun välisenä aikana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste