Kohti turvallisempaa oppimisympäristöä
Hiltunen, Juha (2014)
Hiltunen, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229489
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankeeni tarkoituksena oli tehdä koulumme konehallista turvallisempi oppimisympäristö opiskelijoille. Kaikilla opiskelijoilla on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön, joten kehittämishankeen myötä työturvallisuus parani opetusympäristössämme. Koulullamme käytämme hyväksi erilaisia oppimisympäristöjä. Oppimista tapahtuu niin luokassa, pihalla kuin konehallissakin. Tutkimusten mukaan oikeanlainen oppimisympäristövesimerkiksi antoi paremmin kokeilu- ja harjoittelumahdollisuuksia kuin perinteinen luokkahuonemuotoinen oppimisympäristö. Fyysisellä oppimisympäristöllä on havaittu olevan myös vaikutusta siihen, miten opiskelijat ovat kokevat opetuksen. Kun oppimisympä-ristön laatuun oli panostettu, opiskelijat olivat pitäneet opetusta laadukkaampa-na.
Maatalousyrittäjille sattuu enemmän tapaturmia kuin muille palkansaajille. Jotta tapaturmia pystyy ennaltaehkäisemään, täytyy tietää mitä tapaturmia sattuu ja missä työtehtävissä. Tutkimushankkeen myötä, kartoitin useiden tutkimusten pohjalta muun muassa yleisimpiä tapaturmatyyppejä ja työtehtäviä, missä niitä sattuu. Yleisimpiä sattuneita tapaturmia olivat kaatuminen, liukastuminen ja putoaminen. Esimerkiksi kiire oli yleinen tapaturman aiheuttaja.
Koska konehalli on yksi yleisimpiä oppimisympäristöjä, missä työskentelemme, otin sen tutkimushankkeen kohteeksi. Kävimme yhdessä oppilaiden kanssa läpi konehallin vaaran paikat ja mietimme niihin turvallisemmat ratkaisut. Niiden pohjalta muokkasimme konehallista turvallisemman oppimisympäristön. Järjestelimme muun muassa koneille ja laitteille paremmat tilat, tein työturvallisuutta parantavia hankintoja ja tein myös opastekyltit koneiden tai laitteiden välittömään läheisyyteen.
Toivoisin, että tämän tutkimushankkeen myötä oppilaat siirtäisivät myös opitun tiedon työelämäänsä ja kotitiloillensa. Olisi hienoa, jos oppilaat pyrkisivät kartoittamaan tiloilla riskitekijöitä ja aktiivisesti korjaamaan niitä. Myös ”läheltä piti”- tilanteet olisi hyvä kartoittaa ja miettiä turvallisempia vaihtoehtoja ja työtapoja. Näin tapaturmien sattumisia torjuttaisiin ennakkoon. Toivoisin, että oppilaat ymmärtäisivät, että oma käytös on yksi tärkeimpiä tekijöitä tapaturmien ehkäisyssä.
Maatalousyrittäjille sattuu enemmän tapaturmia kuin muille palkansaajille. Jotta tapaturmia pystyy ennaltaehkäisemään, täytyy tietää mitä tapaturmia sattuu ja missä työtehtävissä. Tutkimushankkeen myötä, kartoitin useiden tutkimusten pohjalta muun muassa yleisimpiä tapaturmatyyppejä ja työtehtäviä, missä niitä sattuu. Yleisimpiä sattuneita tapaturmia olivat kaatuminen, liukastuminen ja putoaminen. Esimerkiksi kiire oli yleinen tapaturman aiheuttaja.
Koska konehalli on yksi yleisimpiä oppimisympäristöjä, missä työskentelemme, otin sen tutkimushankkeen kohteeksi. Kävimme yhdessä oppilaiden kanssa läpi konehallin vaaran paikat ja mietimme niihin turvallisemmat ratkaisut. Niiden pohjalta muokkasimme konehallista turvallisemman oppimisympäristön. Järjestelimme muun muassa koneille ja laitteille paremmat tilat, tein työturvallisuutta parantavia hankintoja ja tein myös opastekyltit koneiden tai laitteiden välittömään läheisyyteen.
Toivoisin, että tämän tutkimushankkeen myötä oppilaat siirtäisivät myös opitun tiedon työelämäänsä ja kotitiloillensa. Olisi hienoa, jos oppilaat pyrkisivät kartoittamaan tiloilla riskitekijöitä ja aktiivisesti korjaamaan niitä. Myös ”läheltä piti”- tilanteet olisi hyvä kartoittaa ja miettiä turvallisempia vaihtoehtoja ja työtapoja. Näin tapaturmien sattumisia torjuttaisiin ennakkoon. Toivoisin, että oppilaat ymmärtäisivät, että oma käytös on yksi tärkeimpiä tekijöitä tapaturmien ehkäisyssä.