Nuori aikuinen ravintolamaailmassa kohteena Ravintola Amado
Setälä, Terhi (2008)
Setälä, Terhi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810013395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810013395
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ravintola Amadoa sen tuotteiden ja palveluiden osalta. Työn tarkoituksena oli saada selville mitä parannettavaa Amadolla oli. Miten heidät tunnettiin vai tunnettiinko ollenkaan? Mitä odotuksia nuoret aikuiset asettivat ravintolapalveluille? Teetetty kysely jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin Amadoon liittyviä asioita ja toisessa osiossa nuorten aikuisten toiveita ja tarpeita ravintola palveluiden suhteen. Kohderyhmänä olivat 18-30-vuotiaat nuoret aikuiset, jotka käsittävät ravintola Amadon palveluita käyttävät nuoret sekä Satakunnan ammattikorkeakoulun liiketalouden, matkailun, tietojenkäsittelyn ja viestinnän yksikön opiskelijat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, joita tutkimukseen saatiin mukaan 100kpl. Ajankohtana tutkimukselle oli kevät 2007. Kyselyjä kerättiin ammattikorkeakoulussa ja Amadossa huhti-toukokuun vaihteessa viikon ajan. Kyselyjä palautettiin täytettyinä 105 kpl, joista viisi hylättiin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä ravintolan tuotteisiin ja palveluihin. Tutkimuksen avulla Amado sai paljon kehitysideoita ruokalistaan. Positiivista palautetta tuli myös paljon. Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden osalta Amadon tunnettavuus oli heikko, joka kertoo siitä, että Amadon kannattaa panostaa nykyistä näkyvämpään markkinointiin. Nuoret aikuiset arvostivat hyvää ruokaa, isoja annoskokoja, hyvää palvelua, rentoa ilmapiiriä ja viihtyisyyttä. Näiden lisäksi nuoret olivat avoimia uusille tarjouksille. Tutkimuksen mukaan myös viinit olivat nuorten aikuisten mieleen.