Laatujärjestelmä ja sen kehittäminen
Silvast, Samuli (2014)
Silvast, Samuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan Laatta- ja kivimestarit Oy:n laadullista ja työturvallista ajattelua luomalla laaja tietopaketti laadusta ja työturvallisuudesta. Opinnäytetyön pohjalta voidaan lähteä rakentamaan yritykseen oikeanlaista laatujärjestelmää.
Opinnäytetyö keskittyy laatuun käsitteenä, laatujärjestelmään ja laadun kehittämiseen. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi työturvallisuuden keskeisimmät asiat henkilökohtaista suojavälineistä ergonomiseen työskentelyyn. Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin alan kirjallisuutta ja hyväksi todettuja rakennustapoja. Lisäksi opinnäytetyön työturvallisuusosion pohjana toimi työturvallisuuslaki.
Tuloksena saatiin selvitettyä laadukkaan rakentamisen ajalliset ja taloudelliset vaikutukset yritykseen. Lisäksi saatiin selvitettyä, miten yritykseen luodaan järkevästi ja systemaattisesti tarkoituksenmukainen ja mahdollisimman palveleva laatujärjestelmä. Opinnäytetyössä saatiin myös kartoitettua yleisimmät kompastuskivet laatujärjestelmän rakentamisessa yritykseen.
Yrityksen laadun kehittäminen palvelee niin yritystä itseään kuin myös asiakasta. Yritys pystyy oikeanlaisella laatujärjestelmällä supistamaan kustannuksia ja aikatauluja. Asiakkaan etuja ovat laadukas lopputulos tilatusta työstä ja laadukas palvelu, mikä tänä päivänä on avainasemassa kovassa kilpailussa.
Opinnäytetyö keskittyy laatuun käsitteenä, laatujärjestelmään ja laadun kehittämiseen. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi työturvallisuuden keskeisimmät asiat henkilökohtaista suojavälineistä ergonomiseen työskentelyyn. Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin alan kirjallisuutta ja hyväksi todettuja rakennustapoja. Lisäksi opinnäytetyön työturvallisuusosion pohjana toimi työturvallisuuslaki.
Tuloksena saatiin selvitettyä laadukkaan rakentamisen ajalliset ja taloudelliset vaikutukset yritykseen. Lisäksi saatiin selvitettyä, miten yritykseen luodaan järkevästi ja systemaattisesti tarkoituksenmukainen ja mahdollisimman palveleva laatujärjestelmä. Opinnäytetyössä saatiin myös kartoitettua yleisimmät kompastuskivet laatujärjestelmän rakentamisessa yritykseen.
Yrityksen laadun kehittäminen palvelee niin yritystä itseään kuin myös asiakasta. Yritys pystyy oikeanlaisella laatujärjestelmällä supistamaan kustannuksia ja aikatauluja. Asiakkaan etuja ovat laadukas lopputulos tilatusta työstä ja laadukas palvelu, mikä tänä päivänä on avainasemassa kovassa kilpailussa.