Uudistuva yliopisto : Tampereen yliopiston toimijoiden ajatuksia koulutuksen uudistuksesta
Vännilä, Päivi (2010)
Vännilä, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002182350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002182350
Tiivistelmä
Tampereen yliopistossa on alettu suuntautua kohti koulutusohjelmia. Muutoksella halutaan irtautua nykyisistä pääainevetoisista ohjelmista. Myös hakukohteiden määrää halutaan karsia nykyisestä 52:sta.
Muutos lähti liikkeelle Tampereen yliopiston uusimmasta strategiaprosessista. Yliopiston hallitus sai helmikuussa 2010 käsiteltäväkseen uuden suunnitelman, joka sisälsi koulutusohjelmien toteuttamismahdollisuuden.
Uuden koulutuksen järjestämismallin toivotaan edistävän muiden muassa opetussuunnittelutyötä osaamisperusteiseen suuntaan, opettajan ja opiskelijan välistä pedagogista suhdetta, johtamista ja opintojen edistymistä tavoiteajoissa. Näin toivoivat ainakin tätä kehittämistyötä varten haastatellut opiskelijoiden edustaja, opetuksesta vastaava vararehtori, opetuksen kehittämispäällikkö ja tietojärjestelmäpäällikkö. Laitosten edustajien haastatteluista puolestaan välittyi lievä hämmennys koko koulutusohjelma-työtä kohtaan. Selkeästi haastatellut olivat asiasta kiinnostuneita, mutta osapuolet olivat eritasoisesti yliopistotason muutoksesta informoituja. Osa laitoksista on vasta järjestämässä koulutusmalliaan uusiksi, osassa on jo otettu sisään oman koulutusohjelman mukaisesti opiskelijoita. Epäyhtenäisyyttä vahvistaa lisäksi laitosten vahva ja itsenäinen asema Tampereen yliopistossa.
Koulutusohjelmat on tarkoitus ottaa käyttöön Tampereen yliopistossa 1.8.2012 ja schoolit jo 1.1.2012. Schooleja olisi noin kymmenen kappaletta. Jokaisessa schoolissa olisi 1-3 koulutusohjelmaa. Optio olisi, että eri schoolien rajoista huolimatta niillä voisi olla myös yhteisiä koulutusohjelmia. Koulutusohjelmat olisivat schoolien sisällä, eivät organisatorisesti esimerkiksi alapuolella.
Uudessa mallissa halutaan muutoksia kolmeen keskeiseen asiaan. Näistä ensimmäinen on se, että nykyisin toimintaa on pieninä yksikköinä. Toiseksi nykyisin opetuksessa ja johtamisessa esiintyy tavatonta kirjoa. Kolmanneksi opiskelijat etenevät uudessa mallissa nykyistä sujuvammin opinnoissaan ja voivat halutessaan valmistua normiajassa. Uusi malli karsii opetuksen päällekkäisyyttä. Koulutuksen suunnitelmallisuus lisääntyy. Kontaktiopetuksen määrää voidaan jopa lisätä.
Muutos lähti liikkeelle Tampereen yliopiston uusimmasta strategiaprosessista. Yliopiston hallitus sai helmikuussa 2010 käsiteltäväkseen uuden suunnitelman, joka sisälsi koulutusohjelmien toteuttamismahdollisuuden.
Uuden koulutuksen järjestämismallin toivotaan edistävän muiden muassa opetussuunnittelutyötä osaamisperusteiseen suuntaan, opettajan ja opiskelijan välistä pedagogista suhdetta, johtamista ja opintojen edistymistä tavoiteajoissa. Näin toivoivat ainakin tätä kehittämistyötä varten haastatellut opiskelijoiden edustaja, opetuksesta vastaava vararehtori, opetuksen kehittämispäällikkö ja tietojärjestelmäpäällikkö. Laitosten edustajien haastatteluista puolestaan välittyi lievä hämmennys koko koulutusohjelma-työtä kohtaan. Selkeästi haastatellut olivat asiasta kiinnostuneita, mutta osapuolet olivat eritasoisesti yliopistotason muutoksesta informoituja. Osa laitoksista on vasta järjestämässä koulutusmalliaan uusiksi, osassa on jo otettu sisään oman koulutusohjelman mukaisesti opiskelijoita. Epäyhtenäisyyttä vahvistaa lisäksi laitosten vahva ja itsenäinen asema Tampereen yliopistossa.
Koulutusohjelmat on tarkoitus ottaa käyttöön Tampereen yliopistossa 1.8.2012 ja schoolit jo 1.1.2012. Schooleja olisi noin kymmenen kappaletta. Jokaisessa schoolissa olisi 1-3 koulutusohjelmaa. Optio olisi, että eri schoolien rajoista huolimatta niillä voisi olla myös yhteisiä koulutusohjelmia. Koulutusohjelmat olisivat schoolien sisällä, eivät organisatorisesti esimerkiksi alapuolella.
Uudessa mallissa halutaan muutoksia kolmeen keskeiseen asiaan. Näistä ensimmäinen on se, että nykyisin toimintaa on pieninä yksikköinä. Toiseksi nykyisin opetuksessa ja johtamisessa esiintyy tavatonta kirjoa. Kolmanneksi opiskelijat etenevät uudessa mallissa nykyistä sujuvammin opinnoissaan ja voivat halutessaan valmistua normiajassa. Uusi malli karsii opetuksen päällekkäisyyttä. Koulutuksen suunnitelmallisuus lisääntyy. Kontaktiopetuksen määrää voidaan jopa lisätä.