PC-pelien digitaalinen jakelu
Toivonen, Wille (2014)
Toivonen, Wille
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239654
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia PC-pelien digitaalisen jakelun syntyä, kehitystä, nykytilaa ja tulevaisuudennäkymiä ja miten se on vaikuttanut tapaan jolla kuluttaja, pelinkehittäjä ja pelijulkaisija toimivat alalla. Tutkimuksessa selvitettiin pelialan historiaa ja taustaa yleisesti, markkinakanavien kehitystä, myynnin kehitystä digitalisoitumisen yleistyessä ja miten PC-pelialan digitalisoituminen on vaikuttanut kuluttajan, pelinkehittäjän ja pelijulkaisijan toimintaan. Opinnäytetyö kuvaa kuinka PC-pelien digitaalinen myynti on vaikuttanut eri osapuolten toimintaan ja miten se tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä, jotka olivat oleellisia aiheen kannalta. Lähteiden ja opinnäytetyön tekijän oman kokemuksen perusteella johdettiin päätelmät PC-pelialan digitalisoitumisen taustoista, vaikutuksista ja tulevaisuudennäkymistä kaikkien kolmen osapuolen näkökulmista. Yleisesti ottaen, PC-pelien digitaalisen myynnin kehitys on ollut positiivinen asia kaikille osapuolille. Kuluttajat saavat enemmän ja tarkemmin mitä haluavat vähemmällä rahalla ja vaivalla, pelinkehittäjät saavat enemmän vapauksia ja kanavia kehittää haluamiansa tuotteita ja pelijulkaisijat pääsevät kokeilemaan uusia tuottoisia ansaintamalleja ja houkuttelemaan pelaajia itselleen omilla sovellusalustoillaan ja pelien myyntisivustoilla.
Tutkimuksessa käytettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä, jotka olivat oleellisia aiheen kannalta. Lähteiden ja opinnäytetyön tekijän oman kokemuksen perusteella johdettiin päätelmät PC-pelialan digitalisoitumisen taustoista, vaikutuksista ja tulevaisuudennäkymistä kaikkien kolmen osapuolen näkökulmista. Yleisesti ottaen, PC-pelien digitaalisen myynnin kehitys on ollut positiivinen asia kaikille osapuolille. Kuluttajat saavat enemmän ja tarkemmin mitä haluavat vähemmällä rahalla ja vaivalla, pelinkehittäjät saavat enemmän vapauksia ja kanavia kehittää haluamiansa tuotteita ja pelijulkaisijat pääsevät kokeilemaan uusia tuottoisia ansaintamalleja ja houkuttelemaan pelaajia itselleen omilla sovellusalustoillaan ja pelien myyntisivustoilla.