dc.contributor.author | Krusberg, Catrine | |
dc.date.accessioned | 2014-05-26T06:37:47Z | |
dc.date.available | 2014-05-26T06:37:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201405208887 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/76723 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta examensarbete är att undersöka nyckelelementen i att skapa en föreställning med
improvisation som utgångspunkt. Forskningen fokuserar på skapandeprocessen av monologpjäsen
Gillar, gillar inte, med frågeställningen: hur skapar jag en fungerande föreställning utan en befintlig
dramaturgisk text som referens? Vad händer på scengolvet då jag som skådespelare har enbart de
ramar som temat medför? Vad är för- och nackdelarna med att utgå ifrån detta slag av fri
improvisation?
Examensarbetet är uppdelat i två infallsvinklar: skådespelarens upplevelser och helhetsbilden av att
forma en pjäs med improvisation som utgångspunkt. Undersökningen innefattar skribentens egna
reflektioner över de utmaningar och insikter som uppkom under processen, samt funderingar kring de
för- och nackdelar som arbetsmetoden förde med sig.
Slutsatsen är att improvisation öppnar nya möjligheter och berikar skådespelararbetet på grund av att
fokus ligger på att utforska och inte på att tolka färdigt material. Det kräver dock en hel del flexibilitet
och tålamod och det är utmanande att konstant vara kreativ. | sv |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia avainkohtia näytelmän luomisesta improvisoinnin avulla.
Tutkimus kohdistuu Gillar, gillar inte -monologinäytelmän prosessiin ja keskittyy siihen miten voi
luoda toimivan näytelmän ilman dramaturgisen tekstin apua. Mitä tapahtuu, kun näyttelijällä on
pelkästään työn teema ja aihe rajanaan? Mitkä ovat vapaan improvisoinnin heikkoudet ja vahvuudet?
Opinnäytetyö jakautuu kahteen lähestymistapaan: näyttelijän kokemukseen, sekä kokonaiskuvaan
näytelmän luomisesta improvisaation kautta. Tutkimus sisältää työn tekijän muistiinpanoja ja
havaintoja taiteellisen opinnäytetyön prosessista.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että improvisointi avaa uusia mahdollisuuksia sekä antaa lisää syvyyttä
näyttelijäntyöhön, koska fokus on tutkimisessa eikä tulkitsemisessa ja toistamisessa. Työtapa vaatii
kuitenkin paljon joustavuutta ja kärsivällisyyttä. Kreatiivista työmenetelmää on myös haasteellista
ylläpitää jatkuvasti. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this Bachelor’s Thesis is to study the key elements in creating a play through
improvisation. The research is focused on the rehearsal process of the monologue performance
“Gillar, gillar inte”, with an interest in finding out how to create a performance without the aid of a
dramaturgical text. What happens on the rehearsal floor when the actor has nothing to work with
except the frame given by the theme? What are the pros and cons of working with free
improvisation?
The thesis deals with the actor’s experiences, as well as the whole picture of forming a play with
improvisation as a tool. The research contains the writer’s own reflections and insights during the
process, focusing on the challenges with the working method.
The conclusion of this Bachelor’s Thesis is that improvisation opens new doors and gives the
actor’s work more depth, because the focus lies on exploring and not on interpreting or repeating
existing material. However, it also requires a lot of flexibility and patience, and the main challenge
is to constantly be creative. | en |
dc.language.iso | swe | |
dc.publisher | Yrkeshögskolan Novia | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | "Att slänga sig ut i det okända..." : En utredning av utmaningen att skapa en föreställning utgående ifrån improvisation | sv |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2196 | |
dc.organization | Yrkeshögskolan Novia | |
dc.contributor.organization | Yrkeshögskolan Novia | |
dc.subject.keyword | improvisation | |
dc.subject.keyword | devising | |
dc.subject.keyword | utarbetad teater | |
dc.subject.keyword | ensam skådespelare | |
dc.subject.specialization | Drama och Teater | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Scenkonst | |