Kasvatuskumppanuuden toteutuminen rajattomien lasten vanhempien kanssa
Huovinen, Simo (2014)
Huovinen, Simo
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269884
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla päiväkodin työntekijöiden kokemuksia kasvatuskumppanuuden toteutumisesta rajattomien lasten vanhempien kanssa. Tutkimustehtäväni oli selvittää, miten lapsen rajattomuus määritellään ja miten se ilmenee, mistä se johtuu ja millaisia haasteita se asettaa kasvatuskumppanuuteen. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelin kuutta päivähoidon työntekijää Varsinaissuomalaisessa päiväkodissa käyttäen teemahaastattelua.
Teoriaosuudessa perehdyn varhaiskasvatukseen, kasvatuskumppanuuteen, huolen puheeksiottamisen menetelmään sekä lapsen kiintymysmalleihin ja siihen, miten lapsen rajattomuus liittyy niihin.
Lasten rajattomuus on haastatelluille päivähoidon työntekijöille tuttu ilmiö ja se on heidän mukaansa lisääntynyt ajan saatossa. Tutkimustulosteni mukaan rajaton lapsi on turvaton, koska hän ei tiedä mitä häneltä odotetaan ja kuka päättää asioista. Lapsen rajattomuus ilmenee mm. levottomuutena, vaikeutena sitoutua yhteisiin sääntöihin ja keskittymiskyvyn heikkoutena. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen lapsen edun mukaisesti edellyttää ammatillista sitoutumista ja tiivistä yhteistyötä vanhempien ja päivähoidon yhteistyöverkoston kanssa.
Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen nähdään keskeisinä keinoina lapsen yksilölliselle tukemiselle. Muutokset kasvatuskulttuurissa ja kiihtynyt elämänrytmi asettavat uudenlaisia paineita vanhemmuudelle ja sitä myötä myös päivähoidon on kehityttävä vastaamaan yhä paremmin perheiden tuentarpeeseen.
Teoriaosuudessa perehdyn varhaiskasvatukseen, kasvatuskumppanuuteen, huolen puheeksiottamisen menetelmään sekä lapsen kiintymysmalleihin ja siihen, miten lapsen rajattomuus liittyy niihin.
Lasten rajattomuus on haastatelluille päivähoidon työntekijöille tuttu ilmiö ja se on heidän mukaansa lisääntynyt ajan saatossa. Tutkimustulosteni mukaan rajaton lapsi on turvaton, koska hän ei tiedä mitä häneltä odotetaan ja kuka päättää asioista. Lapsen rajattomuus ilmenee mm. levottomuutena, vaikeutena sitoutua yhteisiin sääntöihin ja keskittymiskyvyn heikkoutena. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen lapsen edun mukaisesti edellyttää ammatillista sitoutumista ja tiivistä yhteistyötä vanhempien ja päivähoidon yhteistyöverkoston kanssa.
Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen nähdään keskeisinä keinoina lapsen yksilölliselle tukemiselle. Muutokset kasvatuskulttuurissa ja kiihtynyt elämänrytmi asettavat uudenlaisia paineita vanhemmuudelle ja sitä myötä myös päivähoidon on kehityttävä vastaamaan yhä paremmin perheiden tuentarpeeseen.