Autonasennuksen Taitaja-semifinalistien kestävän kehityksen osaaminen
Nikkilä, Sami (2014)
Nikkilä, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239558
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Taitaja2014-kilpailun autonasennuksen semifinaalin esikarsinta ja tutkia esikarsintakysymyksillä kilpailijoiden osaamista autoalan ympäristöasioiden ja kestävän kehityksen osa-alueilta. Lisäksi työssä tutkittiin esikarsintaan osallistuvien kilpailijoiden osaamista ympäristöaiheisiin kysymyksiin liittyen ja verrattiin ympäristöosaamisen tasoa muiden teknisempien kysymysosioiden osaamiseen.
Taitaja-kilpailuiden semifinaalien esikarsinta suoritettiin internet-pohjaisena, mistä saatiin työhön tutkittavaa tietoa. Esikarsinnan tarkoituksena oli karsia 77 ilmoittautuneen joukosta Suomen parhaimmat 16 autonasennuksen kilpailijaa, jotka sitten osallistuivat varsinaiseen semifinaaliin.
Esikarsinnassa on perinteisesti ollut kysymyksiä kolmesta eri opetussuunnitelman osasta: huoltamisesta, korjaamisesta ja diagnostiikasta. Kysymyksiä on ollut n. 60 kpl autonasentajan koulutukseen liittyen. 2014 vuoden kilpailuja varten rakennettiin kokonaan uudet kysymykset.
Opetussuunnitelman isompina kokonaisuuksina kysymyksiä oli auton huoltamisesta ja korjaamisesta. Uutena lisäosana kolmannessa aihealueessa käsiteltiin ympäristöön ja autoalan kestävään kehitykseen liittyviä asioita. Kestävän kehityksen tuominen Taitaja-kilpailuihin on ollut mukana opetussuunnitelmissa jo monta vuotta kuin myös Opetushallituksen suunnitelmissa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esikarsintakilpailu järjestettyä suunnitelmien mukaan. Kilpailu tuotti selvästi 16 parasta kilpailijaa, jotka etenivät kilpailuiden semifinaaleihin. Ympäristöaiheisiin kysymyksiin kilpailijat osasivat vastata pääosin huonommin huoltamisen ja korjaamisen osa-alueeseen verrattuna.
Kokonaiskilpailussa parhaiten menestyneillä ympäristöaiheisten kysymysten osaaminen näytti olevan myös paremmalla tasolla kuin heikommin menestyneillä. Kokonaiskilpailussa parhaiten menestyneillä ympäristöosion osaaminen oli kuitenkin kolmesta alueesta heikoin osa-alue. Heikoimmin menestyneillä kilpailijoilla taas ympäristöosio nousi monella parhaimmaksi.
Työn tuloksena ympäristöasioiden opetusta tullaan parantamaan tulevina vuosina varsinkin Taitaja-kilpailijoiden valmennuksessa ja sitä kautta se leviää varmasti myös normaalin opetuksen yhteyteen paremmin.
Taitaja-kilpailuiden semifinaalien esikarsinta suoritettiin internet-pohjaisena, mistä saatiin työhön tutkittavaa tietoa. Esikarsinnan tarkoituksena oli karsia 77 ilmoittautuneen joukosta Suomen parhaimmat 16 autonasennuksen kilpailijaa, jotka sitten osallistuivat varsinaiseen semifinaaliin.
Esikarsinnassa on perinteisesti ollut kysymyksiä kolmesta eri opetussuunnitelman osasta: huoltamisesta, korjaamisesta ja diagnostiikasta. Kysymyksiä on ollut n. 60 kpl autonasentajan koulutukseen liittyen. 2014 vuoden kilpailuja varten rakennettiin kokonaan uudet kysymykset.
Opetussuunnitelman isompina kokonaisuuksina kysymyksiä oli auton huoltamisesta ja korjaamisesta. Uutena lisäosana kolmannessa aihealueessa käsiteltiin ympäristöön ja autoalan kestävään kehitykseen liittyviä asioita. Kestävän kehityksen tuominen Taitaja-kilpailuihin on ollut mukana opetussuunnitelmissa jo monta vuotta kuin myös Opetushallituksen suunnitelmissa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esikarsintakilpailu järjestettyä suunnitelmien mukaan. Kilpailu tuotti selvästi 16 parasta kilpailijaa, jotka etenivät kilpailuiden semifinaaleihin. Ympäristöaiheisiin kysymyksiin kilpailijat osasivat vastata pääosin huonommin huoltamisen ja korjaamisen osa-alueeseen verrattuna.
Kokonaiskilpailussa parhaiten menestyneillä ympäristöaiheisten kysymysten osaaminen näytti olevan myös paremmalla tasolla kuin heikommin menestyneillä. Kokonaiskilpailussa parhaiten menestyneillä ympäristöosion osaaminen oli kuitenkin kolmesta alueesta heikoin osa-alue. Heikoimmin menestyneillä kilpailijoilla taas ympäristöosio nousi monella parhaimmaksi.
Työn tuloksena ympäristöasioiden opetusta tullaan parantamaan tulevina vuosina varsinkin Taitaja-kilpailijoiden valmennuksessa ja sitä kautta se leviää varmasti myös normaalin opetuksen yhteyteen paremmin.