Fysisk aktivitet som nyckel till studieframgång - en kartläggning av attityder gällande fysisk aktivitet och välbefinnande hos yrkeshögskolestuderande
Martikainen, Jenna (2014)
Martikainen, Jenna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229427
Tiivistelmä
Kun opiskelijat ovat elämäntilanteessa jossa muutokset elinoloissa ja -tavoissa ovat ominaisia, voi elämä heittää kuperkeikan. Nämä muutokset voivat merkittävästi vaikuttaa opiskelijan liikuntakäyttäytymiseen ja -tottumukseen (Opetusministeriö, 2007:29). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa liikunnan vaikutuksia korkeakouluopiskelijan subjektiivisesti koettuun hyvinvointiin ja tämän opiskelusuorituksiin.
Tutkimus käyttää laadullista tutkimusmenetelmää jossa ensimmäinen osa tarkastelee teoriaa kyseisestä aihealueesta ja toinen osa käsittelee empiiristä tutkimusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu puolistrukturoidusta fokusryhmähaastattelusta johon osallistui neljä opiskelijaa Arcadasta, jotka yhteensä edustivat kaikkia opintokokonaisuuksia ammattikorkeakoulussa. Koehenkilöt valittiin korkeakoulun opiskelijakunta- tai ainejärjestöaktiiveista. Empiirinen aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisältöanalyysiä voidakseen luoda ymmärrystä ja selkeyttä tutkittavasta aineistosta sekä laatiakseen oleellisia johtopäätöksiä tutkitusta ilmiöstä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat kuinka tärkeä harjoitetun liikunnan ja koetun subjektiivisen hyvinvoinnin määrä on ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia (Erola, 2004; Kunttu, 1997; Kunttu et al., 2011; Sulander & Romppanen, 2007; Svartbo & Sjöström, 1996), jossa todetaan yhä enemmän puutteita harjoitetun liikunnan ja subjektiivisesti koetun hyvinvoinnin määrässä opiskelijoilla. Tutkimustulosten selkeyttämiseksi on tuotettu malli, Avain opiskelumenestykseen, joka kuvaa vaikuttavia tekijöitä opiskelumenestykseen ja miten tekijät liittyvät toisiinsa. Käyttäen avainta opiskelumenestykseen voidaan päätellä, että liikunnan ja hyvinvoinnin tulee toimia yhdessä tasapainossa, jotta opiskelija pystyy hyödyntämään niitä opinnois-saan.
Tutkimus käyttää laadullista tutkimusmenetelmää jossa ensimmäinen osa tarkastelee teoriaa kyseisestä aihealueesta ja toinen osa käsittelee empiiristä tutkimusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu puolistrukturoidusta fokusryhmähaastattelusta johon osallistui neljä opiskelijaa Arcadasta, jotka yhteensä edustivat kaikkia opintokokonaisuuksia ammattikorkeakoulussa. Koehenkilöt valittiin korkeakoulun opiskelijakunta- tai ainejärjestöaktiiveista. Empiirinen aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisältöanalyysiä voidakseen luoda ymmärrystä ja selkeyttä tutkittavasta aineistosta sekä laatiakseen oleellisia johtopäätöksiä tutkitusta ilmiöstä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat kuinka tärkeä harjoitetun liikunnan ja koetun subjektiivisen hyvinvoinnin määrä on ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia (Erola, 2004; Kunttu, 1997; Kunttu et al., 2011; Sulander & Romppanen, 2007; Svartbo & Sjöström, 1996), jossa todetaan yhä enemmän puutteita harjoitetun liikunnan ja subjektiivisesti koetun hyvinvoinnin määrässä opiskelijoilla. Tutkimustulosten selkeyttämiseksi on tuotettu malli, Avain opiskelumenestykseen, joka kuvaa vaikuttavia tekijöitä opiskelumenestykseen ja miten tekijät liittyvät toisiinsa. Käyttäen avainta opiskelumenestykseen voidaan päätellä, että liikunnan ja hyvinvoinnin tulee toimia yhdessä tasapainossa, jotta opiskelija pystyy hyödyntämään niitä opinnois-saan.