Osaamisen tunnistaminen ja ennakointi hiusalalla vuonna 2020
Kainu, Oili (2010)
Kainu, Oili
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122154
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee hiusalan nykyosaamista, tulevaisuuden osaamistarpeita, välitöntä lisäosaamistarvetta sekä alihankintaosaamisen tarpeita. Tutkimuksessa etsitään vastauksia lisäksi tulevaisuuden osaamistarpeisiin hiusalalla vuonna 2020. Tutkimusaineisto perustuu pääosin seurantatutkimukseen perustuviin yrityshaastatteluihin. Seurantatutkimukseen osallistuneet yritykset ovat olleet samat 12 yritystä vuosina 2003, 2005 ja 2009. Tutkimuksessa on käytetty haastattelun lisäksi puolistrukturoitua kyselytutkimusta, työelämän osaamisen ja koulutustarpeiden ennakointijärjestelmä Baronettia.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee osaamista ja tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointia megatrendien, trendien ja heikkojen signaalien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään ovatko hiusalan yritykset proaktiivisia eli luovatko he itse omaa tulevaisuuttaan: mitkä toiminnat ja ratkaisut vaikuttavat yrityksen kehitykseen tulevaisuudessa ja kuinka pitkälle parturi-kampaaja suunnittelee omaa työtään ammatillisesti, liiketoimintaosaamisen ja muun osaamisen näkökulmasta. Tulevaisuuden näkymät ohjaavat hiusalan tulevaisuuden osaamistarpeita vuonna 2020.
Toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia on osattava ennakoida laaja-alaisesti, mikäli haluaa menestyä kilpailussa. Muutosherkkyyttä odotetaan tämän päivän yrityksiltä enenevissä määrin. Ennakointi on tärkeä osa yrityksen toteutuvaa strategiaa. Ennakointia tehdään, koska sen avulla voidaan pienentää riskejä. Tulevaisuudessa epävarmuus ja muutosnopeus kasvavat, näin ennakoinnilla on entistä enemmän merkitystä. Tänä päivänä tehdään päätöksiä, joilla on vaikutuksia pitkälle tulevaisuuteen. Ennakointi on yksi tärkeimmistä tulevaisuuden rakentamisen työkaluista.
Tutkimuksessa keskeisemmiksi tuloksiksi nousevat ammatillisen osaamisen osalta perustekniikoiden hallinta sekä pätevä hyvä perusammattitaito. Liiketoimintaosaamisen osalta tulevaisuudessa korostuvat eniten myyntitaidot ja myyntitekniikat, sekä liiketoimintaosaaminen yleisesti. Muun osaamisen kohdalla selvästi eniten tarvetta oli atk-taitojen hallinnalle. Tutkimustuloksena selvisi myös, että puuttuu taho, joka kehittää ja ennakoi hiusalan tulevaisuutta systemaattisesti. Hiusalan mahdollisuuksiksi nousivat tutkimuksessa muun muassa verkostoituminen, sosiaalinen media, erikoistuminen ja liiketoimintaosaamisen kasvu.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee osaamista ja tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointia megatrendien, trendien ja heikkojen signaalien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään ovatko hiusalan yritykset proaktiivisia eli luovatko he itse omaa tulevaisuuttaan: mitkä toiminnat ja ratkaisut vaikuttavat yrityksen kehitykseen tulevaisuudessa ja kuinka pitkälle parturi-kampaaja suunnittelee omaa työtään ammatillisesti, liiketoimintaosaamisen ja muun osaamisen näkökulmasta. Tulevaisuuden näkymät ohjaavat hiusalan tulevaisuuden osaamistarpeita vuonna 2020.
Toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia on osattava ennakoida laaja-alaisesti, mikäli haluaa menestyä kilpailussa. Muutosherkkyyttä odotetaan tämän päivän yrityksiltä enenevissä määrin. Ennakointi on tärkeä osa yrityksen toteutuvaa strategiaa. Ennakointia tehdään, koska sen avulla voidaan pienentää riskejä. Tulevaisuudessa epävarmuus ja muutosnopeus kasvavat, näin ennakoinnilla on entistä enemmän merkitystä. Tänä päivänä tehdään päätöksiä, joilla on vaikutuksia pitkälle tulevaisuuteen. Ennakointi on yksi tärkeimmistä tulevaisuuden rakentamisen työkaluista.
Tutkimuksessa keskeisemmiksi tuloksiksi nousevat ammatillisen osaamisen osalta perustekniikoiden hallinta sekä pätevä hyvä perusammattitaito. Liiketoimintaosaamisen osalta tulevaisuudessa korostuvat eniten myyntitaidot ja myyntitekniikat, sekä liiketoimintaosaaminen yleisesti. Muun osaamisen kohdalla selvästi eniten tarvetta oli atk-taitojen hallinnalle. Tutkimustuloksena selvisi myös, että puuttuu taho, joka kehittää ja ennakoi hiusalan tulevaisuutta systemaattisesti. Hiusalan mahdollisuuksiksi nousivat tutkimuksessa muun muassa verkostoituminen, sosiaalinen media, erikoistuminen ja liiketoimintaosaamisen kasvu.