Ryhmähaastattelu osana rekrytointiprosessia
Kulmala, Elina (2014)
Kulmala, Elina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen kampanjarekrytointiprosessiin oleellisena osana kuuluvaa ryhmähaastattelumenetelmää. Kohdeyrityksen kampanjarekrytointiin kuuluvia ryhmähaastatteluja on pitkään tehty samalla menetelmällä ja sitä haluttiin kehittää etenkin hakijan näkökulma huomioon ottaen.
Opinnäytetyön empiiriseen osaan on käytetty kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä kvalitatiivista haastattelua. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella hakijoille, jotka osallistuivat ryhmähaastatteluun, jotta saatiin selville hakijoiden kokemukset ryhmähaastattelusta. Yrityksen tavoitteet ryhmähaastattelulle sekä kampanjatyöntekijöiden valintakriteerit selvitettiin haastattelemalla rekrytointitiimin esimiestä.
Yritys pyrkii luomaan ryhmähaastatteluun asiallisen ja asiapitoisen mutta toisaalta rennon tunnelman. Haastattelijoiden toivottiin olevan helposti lähestyttäviä ja innostavia. Kampanjatyöntekijöiden valintakriteereitä olivat mm. reippaus, iloisuus ja toimeliaisuus. Kyselytutkimuksen tulokset olivat suurelta osalta toivottuja. Tavoiteltu tunnelma oli saavutettu hyvin ja haastattelijat koettiin helposti lähestyttäviksi. Kehitettävää löytyi tutkimuksen perusteella ryhmähaastattelun ryhmän koosta sekä kampanjan työtehtävien informaatiosta. Tuloksista nousi selvästi esille, että hakijat kaipasivat konkreettisempaa tietoa työtehtävistä.
Teoriatiedon, kyselytutkimuksen ja haastattelun avulla saatujen tietojen pohjalta syntyi produkti, ohjeistus kampanjarekrytointiin liittyvän ryhmähaastattelun läpivientiin. Ohjeistuksesta selviää ryhmähaastattelun tavoite, kampanjatyöntekijöiden valintakriteerit sekä konkreettiset ohjeet ryhmähaastattelun läpiviennille. Se toimii nykyisten rekrytoijien ohjeena sekä uusien työntekijöiden perehdytystä tukevana materiaalina.
Opinnäytetyön empiiriseen osaan on käytetty kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä kvalitatiivista haastattelua. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella hakijoille, jotka osallistuivat ryhmähaastatteluun, jotta saatiin selville hakijoiden kokemukset ryhmähaastattelusta. Yrityksen tavoitteet ryhmähaastattelulle sekä kampanjatyöntekijöiden valintakriteerit selvitettiin haastattelemalla rekrytointitiimin esimiestä.
Yritys pyrkii luomaan ryhmähaastatteluun asiallisen ja asiapitoisen mutta toisaalta rennon tunnelman. Haastattelijoiden toivottiin olevan helposti lähestyttäviä ja innostavia. Kampanjatyöntekijöiden valintakriteereitä olivat mm. reippaus, iloisuus ja toimeliaisuus. Kyselytutkimuksen tulokset olivat suurelta osalta toivottuja. Tavoiteltu tunnelma oli saavutettu hyvin ja haastattelijat koettiin helposti lähestyttäviksi. Kehitettävää löytyi tutkimuksen perusteella ryhmähaastattelun ryhmän koosta sekä kampanjan työtehtävien informaatiosta. Tuloksista nousi selvästi esille, että hakijat kaipasivat konkreettisempaa tietoa työtehtävistä.
Teoriatiedon, kyselytutkimuksen ja haastattelun avulla saatujen tietojen pohjalta syntyi produkti, ohjeistus kampanjarekrytointiin liittyvän ryhmähaastattelun läpivientiin. Ohjeistuksesta selviää ryhmähaastattelun tavoite, kampanjatyöntekijöiden valintakriteerit sekä konkreettiset ohjeet ryhmähaastattelun läpiviennille. Se toimii nykyisten rekrytoijien ohjeena sekä uusien työntekijöiden perehdytystä tukevana materiaalina.