Elintarviketietoasetuksen haasteet pakkaamattomien elintarvikkeiden tarjoilussa : Tampereen Ateria
Pasanen, Elina (2014)
Pasanen, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610105
Tiivistelmä
Suurtalouksissa on jo pitkään mietitty sitä, miten linjastoissa tarjolla oleva ruoka ja lisäkkeet tulisi merkitä. Nykyisen tiedon mukaan Euroopan Unionin elintarviketietoasetus (EU 1169/2011) astuu voimaan 14.12.2014 ja sen mukaan myös pakkaamattomien elintarvikkeiden yhteyteen tulee liittää linjastossa asianmukainen luettelo ruoan ja lisäkkeiden raaka-aineista tai tarjoilupaikassa täytyy olla tiedote missä kerrotaan, että raaka-ainetiedot saa pyydettäessä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia ehdotusta, jonka avulla Tampereen Ateria vastaa EU:n elintarviketietoasetukseen. Pohdittiin esimerkiksi kuinka tiedotetaan asiakkaille linjastossa tarjottavan ruoan raaka-ainetiedot ja miten varmistetaan, että asiakas saa turvallista ruokaa.
Syksyllä 2013 toimipisteiltä kerättiin linjastossa esillä olleita menuja ja niitä käsiteltiin sisällönanalyysin periaatteiden pohjalta. Tampereen Aterian tuotetiedoista vastaavia esimiehiä ja suunnittelijoita haastateltiin ja havainnoitiin muiden ruokapalveluja tuottavien toimijoiden linjastoissa. Selkeän informaation antaminen asiakkaille on haaste. Onhan suurin osa Tampereen Aterian asiakkaista lapsia ja nuoria.
Toimipisteissä esillä olleet menut olivat hyvin erilaisia, pääosin ne olivat asiallisia ja informatiivisiä. Hyvä oli huomata, että monessa toimipisteessä raaka-ainetietoja jo kirjoitettiin omatoimisesti. Yhteisen EU:n lainsäädäntöön nojaavan mallin kehittäminen ja jalkauttaminen kaikkiin toimipisteisiin on todella tarpeellinen. Näin voimme varmistaa ruoan turvallisen laadun ja tyytyväiset asiakkaat. Palvelukeittiöille lähetettävän ruoan mukana on jo pitänyt lähettää raaka-ainetiedot. Jatkossa tätä uutta merkitsemistapaa olisi hyvä käyttää myös palvelukeittiöihin lähetettävän ruoan merkitsemisessä.
Syksyllä 2013 toimipisteiltä kerättiin linjastossa esillä olleita menuja ja niitä käsiteltiin sisällönanalyysin periaatteiden pohjalta. Tampereen Aterian tuotetiedoista vastaavia esimiehiä ja suunnittelijoita haastateltiin ja havainnoitiin muiden ruokapalveluja tuottavien toimijoiden linjastoissa. Selkeän informaation antaminen asiakkaille on haaste. Onhan suurin osa Tampereen Aterian asiakkaista lapsia ja nuoria.
Toimipisteissä esillä olleet menut olivat hyvin erilaisia, pääosin ne olivat asiallisia ja informatiivisiä. Hyvä oli huomata, että monessa toimipisteessä raaka-ainetietoja jo kirjoitettiin omatoimisesti. Yhteisen EU:n lainsäädäntöön nojaavan mallin kehittäminen ja jalkauttaminen kaikkiin toimipisteisiin on todella tarpeellinen. Näin voimme varmistaa ruoan turvallisen laadun ja tyytyväiset asiakkaat. Palvelukeittiöille lähetettävän ruoan mukana on jo pitänyt lähettää raaka-ainetiedot. Jatkossa tätä uutta merkitsemistapaa olisi hyvä käyttää myös palvelukeittiöihin lähetettävän ruoan merkitsemisessä.