Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalinen pelaaminen kirjastossa

Hyttinen, Anne-Kaisa (2014)

 
Avaa tiedosto
Hyttinen_Anne_Kaisa.pdf (739.7Kt)
Lataukset: 


Hyttinen, Anne-Kaisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610134
Tiivistelmä
Digitaalisten pelien pelaaminen on yleistynyt viime vuosina älypuhelimien ja sosiaalisen median käytön myötä. Myös monet kirjastot lainaavat digitaalisia pelejä asiakkailleen ja mahdollistavat pelaamisen tiloissaan asiakaspäätteillä sekä konsoleilla. Kirjastoihin ollaan myös viime vuosina rakennettu pelihuoneita ja digitaalinen pelaaminen näkyy kirjastoissa erilaisissa tapahtumissa ja turnauksissa.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa digitaalisen pelaamisen muotoja ja sitä koskevia käytäntöjä kotimaisissa kirjastoissa. Tutkimusongelmana oli digitaalisen pelaamisen asema kirjastojen palvelutarjonnassa, eli miten kirjastoissa tarjottiin digitaalisen pelaamisen palveluja, kenelle nämä palvelut oli kohdennettu ja minkälaisia käytäntöjä kirjastoissa oli digitaalisen pelaamisen suhteen.

Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, jota varten keräsin tietoa kirjastoammattilaisia puhelimitse haastattelemalla. Opinnäytetyötä varten haastattelin yhdeksää henkilöä kahdeksasta eri kirjastosta ja lisäksi kahta henkilöä haastattelin sähköpostitse. Haastattelut suoritin 12.3. – 21.3.2014 välisenä aikana.

Haastattelujen perusteella suurin kirjastossa pelaava asiakasryhmä ovat lapset, erityisesti ala-asteikäiset, heille myös on suunnattu enemmän digitaalisen pelaamisen palveluja. Ohjattua digitaalista pelaamista on kirjastoissa harvemmin, mutta erilaisten tapahtumien ja teemapäivien yhteydessä järjestetään esimerkiksi digitaalisten pelien turnauksia ja peli-aiheisia luentoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste