Paistopistetuotteet päivittäistavarakaupassa, liiketoimintamalli Kesko Oyj
Leisma, Jutta (2014)
Leisma, Jutta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610048
Tiivistelmä
Kuluttajalle on tarjolla uunituoreita paistotuotteita lukuisissa paikoissa kuten kahviloissa, leipomo-myymälöissä sekä päivittäistavarakauppojen paistopisteissä. Tässä opinnäytetyössä näkökulmana on päivittäistavarakaupasta saatavat paistotuotteet. Vielä muutamia vuosia sitten päivittäistavarakauppojen paistopistetuotteet olivat kilohintaisia. Ruokakesko Oy osana Kesko Oyj:ta on pyrkinyt siihen, että kuluttaja näkisi paistopisteessä asioidessaan ja tuotteita valitessaan entistä selkeämmin tuotteen lopullisen hinnan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään Keskoa yrityksenä sekä sen liiketoimintamalleja. Tämän lisäksi paneudutaan paistopistetuotteisiin ja private label-tuotemerkkiin. Tutkimuksen tueksi teoriaosuudessa käsitellään kuluttajien ostokäyttäytymistä ja ostopäätösprosessin kulkua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko paistopistetuotteiden hinnoittelun muuttuminen kappaleperusteiseksi muuttanut kuluttajien ostokäyttäytymistä kaupan kannalta positiiviseen suuntaan. Vastausta tähän selvitettiin kuluttajatutkimuksen avulla. Tutkimuksessa ilmeni, että vastaajista yli puolet koki paistotuotteiden kappalehinnoittelun helpottaneen ostopäätöksen tekemistä. Vastauksista oli kuitenkin nähtävissä, että osa kuluttajista ei tee ostopäätöstä tuotteen hinnan tai hinnoittelumallin perusteella.
Työn teoriaosuudessa käsitellään Keskoa yrityksenä sekä sen liiketoimintamalleja. Tämän lisäksi paneudutaan paistopistetuotteisiin ja private label-tuotemerkkiin. Tutkimuksen tueksi teoriaosuudessa käsitellään kuluttajien ostokäyttäytymistä ja ostopäätösprosessin kulkua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko paistopistetuotteiden hinnoittelun muuttuminen kappaleperusteiseksi muuttanut kuluttajien ostokäyttäytymistä kaupan kannalta positiiviseen suuntaan. Vastausta tähän selvitettiin kuluttajatutkimuksen avulla. Tutkimuksessa ilmeni, että vastaajista yli puolet koki paistotuotteiden kappalehinnoittelun helpottaneen ostopäätöksen tekemistä. Vastauksista oli kuitenkin nähtävissä, että osa kuluttajista ei tee ostopäätöstä tuotteen hinnan tai hinnoittelumallin perusteella.