Matkalla : Ohjaustoiminnan artenomien kokemuksia itsetuntemuksesta, ammatillisesta identiteetistä ja voimaantumisesta työssä
Tevaniemi, Ruut (2014)
Tevaniemi, Ruut
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610077
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin itsetuntemusta, ammatillista identiteettiä ja voimaantumista työssä. Tutkimuksen tarkoitus oli kerätä tietoa näistä teemoista ohjaustoiminnan artenomeilta, jotka työskentelevät oman alansa työtehtävissä.
Tutkimuksen tietoperustan muodostivat teorialähteet, joista voisi mainita Dunderfeltin itsetuntemukseen, Anttilan ammatilliseen identiteettiin ja Siitosen voimaantumiseen liittyvän teorian. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea ohjaustoiminnan artenomia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, johon yhdistettiin myös kuvan tekeminen ja tulkitseminen.
Haastatteluista voi nostaa esiin seuraavat seikat. Ensinnäkin ohjaustoimintalainen tekee työtään omalla persoonallaan. Haastatteluissa mainittiin yhdeksi keskeiseksi teemaksi muutos, joka liittyy erityisesti ammatillisen identiteetin muuttumiseen. Moniammatillisuus taas on termi, joka esiintyi keskusteluissa mahdollistavana seikkana muutokselle. Haasteet esiintyivät myös kaikkien haastateltavien kertomuksissa. Lisäksi kaikki haastateltavat näkivät tiimityön erityisesti voimaa tuovaksi asiaksi. Myös asiakkaiden kohtaaminen ja luovuuden toteuttaminen antaa haastatelluille voimaa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ohjaustoiminnan artenomien ammatillinen identiteetti on jatkuvasti muuttuva. Tämä kertoo omalta osaltaan työn haastavuudesta. Sen vastapainoksi tarvitaankin voimaantumista ja vahvaa tukea niin työtiimiltä kuin vapaa-ajalta. Kehitysehdotukseksi ja jatkotutkimuksen aiheeksi voisikin ajatella sitä, miten ainutlaatuisen koulutuksen omaavien asemaa voitaisiin kehittää moniammatillissa työyhteisöissä.
Tutkimuksen tietoperustan muodostivat teorialähteet, joista voisi mainita Dunderfeltin itsetuntemukseen, Anttilan ammatilliseen identiteettiin ja Siitosen voimaantumiseen liittyvän teorian. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea ohjaustoiminnan artenomia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, johon yhdistettiin myös kuvan tekeminen ja tulkitseminen.
Haastatteluista voi nostaa esiin seuraavat seikat. Ensinnäkin ohjaustoimintalainen tekee työtään omalla persoonallaan. Haastatteluissa mainittiin yhdeksi keskeiseksi teemaksi muutos, joka liittyy erityisesti ammatillisen identiteetin muuttumiseen. Moniammatillisuus taas on termi, joka esiintyi keskusteluissa mahdollistavana seikkana muutokselle. Haasteet esiintyivät myös kaikkien haastateltavien kertomuksissa. Lisäksi kaikki haastateltavat näkivät tiimityön erityisesti voimaa tuovaksi asiaksi. Myös asiakkaiden kohtaaminen ja luovuuden toteuttaminen antaa haastatelluille voimaa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ohjaustoiminnan artenomien ammatillinen identiteetti on jatkuvasti muuttuva. Tämä kertoo omalta osaltaan työn haastavuudesta. Sen vastapainoksi tarvitaankin voimaantumista ja vahvaa tukea niin työtiimiltä kuin vapaa-ajalta. Kehitysehdotukseksi ja jatkotutkimuksen aiheeksi voisikin ajatella sitä, miten ainutlaatuisen koulutuksen omaavien asemaa voitaisiin kehittää moniammatillissa työyhteisöissä.