Taiteen perusopetuksen (TPO) vieminen Hellewi-järjestelmään
Peltomäki, Jenna (2022)
Peltomäki, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091220068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091220068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli oppilashallinnan kehittäminen Taiteen perusopetuksen (TPO) osalta Hellewi-järjestelmässä sekä toimivan malliesimerkin luominen, jota voi soveltaa TPO:n taiteenaloihin. Tavoitteena oli viedä TPO:n uuden opetussuunnitelman mukaiset tutkintorakenteet ja opintosisällöt Hellewi-järjestelmään käytännössä sekä luoda TPO:n malliesimerkki Hellewiin.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee aiheita toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä asiakkuudenhallinnassa, tiedonhallintaa, henkilöstön yhteisiä toimintatapoja ja yhteistyötä sekä yrityksen osaamispääomaa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus esittelee Seinäjoen kansalaisopiston Taide- ja musiikkikoulu Luovaamon, tiivistelmän opetussuunnitelmasta (OPS) sekä miten taiteen perusopetus (TPO) käytännössä on viety Hellewiin. Opinnäytetyössä selvitetään oppilaskohtainen lopputulos tutkintonäkymässä, kun tutkintorakenteet ja opintosisällöt on luotu, sekä millaisena TPO:n tutkintotodistus tulostuu Hellewistä. Hellewiin viedyt tutkintorakenteet ja opinnot perustuvat TPO:n paikalliseen opetussuunnitelmaan. Toimeksiantaja oli Seinäjoen kansalaisopisto, joka järjestää taiteen perusopetusta Taide- ja musiikkikoulu Luovaamossa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, joka yhdistää ammatillisen teoreettisen tiedon ammatilliseen käytäntöön. Laadullisen tutkimusmenetelmän tavoitteena oli antaa kokonaisvaltaista ymmärrystä aiheeseen.
Opinnäytetyön teoreettisen tiedon aiheet tukevat toisiaan ja ovat osa yrityksen osaamispääomaa. Uudet muutokset Hellewissä kehittävät TPO:n hallintaa kokonaisuudessaan. Hellewi-järjestelmä yhdistää kansalaisopiston monia eri tarpeita, jotka liittyvät oleellisena osana Seinäjoen kansalaisopiston toimintaan. TPO:n muutokset Hellewissä kehittävät mm. asiakkuuden hoitamiseen liittyvien osa-alueiden toimintaprosessien selkeyttä ja helpottavat taiteen perusopetuksen tietojen ja asiakkuuksien hallintaa. Uudistus mahdollistaa henkilöstölle yhteneväiset toimintatavat TPO:n suhteen Hellewissä nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee aiheita toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä asiakkuudenhallinnassa, tiedonhallintaa, henkilöstön yhteisiä toimintatapoja ja yhteistyötä sekä yrityksen osaamispääomaa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus esittelee Seinäjoen kansalaisopiston Taide- ja musiikkikoulu Luovaamon, tiivistelmän opetussuunnitelmasta (OPS) sekä miten taiteen perusopetus (TPO) käytännössä on viety Hellewiin. Opinnäytetyössä selvitetään oppilaskohtainen lopputulos tutkintonäkymässä, kun tutkintorakenteet ja opintosisällöt on luotu, sekä millaisena TPO:n tutkintotodistus tulostuu Hellewistä. Hellewiin viedyt tutkintorakenteet ja opinnot perustuvat TPO:n paikalliseen opetussuunnitelmaan. Toimeksiantaja oli Seinäjoen kansalaisopisto, joka järjestää taiteen perusopetusta Taide- ja musiikkikoulu Luovaamossa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, joka yhdistää ammatillisen teoreettisen tiedon ammatilliseen käytäntöön. Laadullisen tutkimusmenetelmän tavoitteena oli antaa kokonaisvaltaista ymmärrystä aiheeseen.
Opinnäytetyön teoreettisen tiedon aiheet tukevat toisiaan ja ovat osa yrityksen osaamispääomaa. Uudet muutokset Hellewissä kehittävät TPO:n hallintaa kokonaisuudessaan. Hellewi-järjestelmä yhdistää kansalaisopiston monia eri tarpeita, jotka liittyvät oleellisena osana Seinäjoen kansalaisopiston toimintaan. TPO:n muutokset Hellewissä kehittävät mm. asiakkuuden hoitamiseen liittyvien osa-alueiden toimintaprosessien selkeyttä ja helpottavat taiteen perusopetuksen tietojen ja asiakkuuksien hallintaa. Uudistus mahdollistaa henkilöstölle yhteneväiset toimintatavat TPO:n suhteen Hellewissä nyt ja tulevaisuudessa.