Biokaasun käyttömahdollisuudet liikennepolttoaineena
Viitanen, Samu (2014)
Viitanen, Samu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198561
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää biokaasun käyttömahdollisuuksia Biovakka Suomi Oy:n raaka-ainekuljetuksissa. Työssä tutkittiin sekä kaasumuodossa olevan että nesteytetyn biokaasun käyttömahdollisuuksia raskaan liikenteen kalustossa.
Opinnäytetyö koostui kolmesta vaiheesta. Työn ensimmäisessä vaiheessa perehdyttiin biokaasun ominaisuuksiin sekä kaasun rikastukseen ja nesteytykseen tarjolla oleviin laitevalmistajiin ja heidän tuotteisiinsa. Ensimmäinen osa jaettiin kahteen tutkittavaan ratkaisumalliin. Ensimmäisessä vaihtoehdossa biokaasun ominaisuuksia ja jalostusta tutkittiin kaasumuodossa rikastettuna ja paineistettuna. Toisessa vaihtoehdossa selvitettiin nesteytetyn kaasun valmistusmahdollisuuksia ja ominaisuuksia. Näiden vaihtoehtojen pohjalta lähdettiin tutkimaan tarjolla olevia laitosvalmistajia ja heidän ratkaisujaan. Työn tarkoituksena oli tarjota opinnäytetyön tilaajalle kattava selvitys markkinoilla olevien laitteiden tekniikoista ja niiden ominaisuuksista.
Opinnäytetyön toisessa osassa selvitettiin raaka-ainekuljetuksissa käytettävien ajoneuvojen muuttamista biokaasukäyttöiseksi. Työssä pyrittiin selvittämään sekä nesteytetyn, että kaasumuodossa olevan biokaasun käyttömahdollisuudet auton polttoaineena. Ensimmäisen vaiheen tapaan myös tässä vaiheessa pyrittiin tarjoamaan tilaajalle selvitys markkinoilla olevista laitteista ja niiden toiminnasta. Toiseen vaiheeseen sisällytettiin myös tankkausasemia valmistavien yritysten selvittäminen.
Viimeisessä vaiheessa kootusta materiaalista poimittiin tarkempaan tarkasteluun muutamia laitevalmistajia ja heidän tuotteitaan. Tämän pohjalta pyydettiin tarjouksia yrityksiltä ja tehtiin laskuvertailua muun muassa kulutusten ja päästöjen osalta eri tekniikoilla ja laitteilla. Viimeisen vaiheen loppuun kerättiin lisäksi selvitys projektin jatkotoimenpiteistä. Näin saatiin koottua opinnäytetyön tilaajalle kokonaisuus, jonka pohjalta sen on helppo lähteä kehittämään projektia eteenpäin ja mahdollisesti tulevaisuudessa siirtyä käyttämään biokaasua raaka-ainekuljetusten polttoaineena.
Opinnäytetyö koostui kolmesta vaiheesta. Työn ensimmäisessä vaiheessa perehdyttiin biokaasun ominaisuuksiin sekä kaasun rikastukseen ja nesteytykseen tarjolla oleviin laitevalmistajiin ja heidän tuotteisiinsa. Ensimmäinen osa jaettiin kahteen tutkittavaan ratkaisumalliin. Ensimmäisessä vaihtoehdossa biokaasun ominaisuuksia ja jalostusta tutkittiin kaasumuodossa rikastettuna ja paineistettuna. Toisessa vaihtoehdossa selvitettiin nesteytetyn kaasun valmistusmahdollisuuksia ja ominaisuuksia. Näiden vaihtoehtojen pohjalta lähdettiin tutkimaan tarjolla olevia laitosvalmistajia ja heidän ratkaisujaan. Työn tarkoituksena oli tarjota opinnäytetyön tilaajalle kattava selvitys markkinoilla olevien laitteiden tekniikoista ja niiden ominaisuuksista.
Opinnäytetyön toisessa osassa selvitettiin raaka-ainekuljetuksissa käytettävien ajoneuvojen muuttamista biokaasukäyttöiseksi. Työssä pyrittiin selvittämään sekä nesteytetyn, että kaasumuodossa olevan biokaasun käyttömahdollisuudet auton polttoaineena. Ensimmäisen vaiheen tapaan myös tässä vaiheessa pyrittiin tarjoamaan tilaajalle selvitys markkinoilla olevista laitteista ja niiden toiminnasta. Toiseen vaiheeseen sisällytettiin myös tankkausasemia valmistavien yritysten selvittäminen.
Viimeisessä vaiheessa kootusta materiaalista poimittiin tarkempaan tarkasteluun muutamia laitevalmistajia ja heidän tuotteitaan. Tämän pohjalta pyydettiin tarjouksia yrityksiltä ja tehtiin laskuvertailua muun muassa kulutusten ja päästöjen osalta eri tekniikoilla ja laitteilla. Viimeisen vaiheen loppuun kerättiin lisäksi selvitys projektin jatkotoimenpiteistä. Näin saatiin koottua opinnäytetyön tilaajalle kokonaisuus, jonka pohjalta sen on helppo lähteä kehittämään projektia eteenpäin ja mahdollisesti tulevaisuudessa siirtyä käyttämään biokaasua raaka-ainekuljetusten polttoaineena.