Autonhoitotuotteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät
Hallman, Paul (2014)
Hallman, Paul
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810615
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka Kaha voi optimoida markkinointiresurssinsa Sonaxin tuotteiden myynnissä ja vähentää huonoja investointeja. Samalla kerätään tietoa suomalaisten ostokäyttäytymisestä autonhoitotuotteiden saralla. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään kuluttajia ja heidän ostokäyttäytymistään autonhoitotuotteiden ostopäätösprosessissa, sekä selvittämään brändin merkitystä.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään ostamisen periaatteita sekä brändiä ja sen vaikutusta ostopäätökseen.
Tutkimuksessa toteutettiin kvantitatiivinen kysely syksyllä 2013 autoalan messuilla X-Treme Carshow -tapahtumassa. Kyselyyn saatiin 101 vastausta. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina todetaan, että autonhoitotuotteiden markkinointi kannattaisi kohdistaa keväälle ja kesälle. Autonhoitotuotteiden mainonnassa tulisi huomioida myös naiset. Kuluttajat on saatava kokeilemaan autonhoitotuotteita tai heidät on saatava muutoin tietoiseksi tuotteen vaikutuksesta. Autonhoitotuotteiden ostopäätös tehdään usein joko autotarvikeliikkeessä tai kotona, minkä takia autonhoitotuotteiden mainonta kannattaa keskittää ensisijaisesti autotarvikeliikkeisiin. Suuri osa kuluttajista tekee kaikki autonhoitotuotteiden ostoksensa samasta paikasta. Autonhoitotuotteiden ostajat ovat melko sitoutuneita ja merkkiuskollisia autonhoitotuote brändiin.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään ostamisen periaatteita sekä brändiä ja sen vaikutusta ostopäätökseen.
Tutkimuksessa toteutettiin kvantitatiivinen kysely syksyllä 2013 autoalan messuilla X-Treme Carshow -tapahtumassa. Kyselyyn saatiin 101 vastausta. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina todetaan, että autonhoitotuotteiden markkinointi kannattaisi kohdistaa keväälle ja kesälle. Autonhoitotuotteiden mainonnassa tulisi huomioida myös naiset. Kuluttajat on saatava kokeilemaan autonhoitotuotteita tai heidät on saatava muutoin tietoiseksi tuotteen vaikutuksesta. Autonhoitotuotteiden ostopäätös tehdään usein joko autotarvikeliikkeessä tai kotona, minkä takia autonhoitotuotteiden mainonta kannattaa keskittää ensisijaisesti autotarvikeliikkeisiin. Suuri osa kuluttajista tekee kaikki autonhoitotuotteiden ostoksensa samasta paikasta. Autonhoitotuotteiden ostajat ovat melko sitoutuneita ja merkkiuskollisia autonhoitotuote brändiin.