Palvelumuotoilun hyödyntäminen rekrytoinnissa
Nousiainen, Janni (2022)
Nousiainen, Janni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091220095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091220095
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli yritys X. Työn tavoitteena oli pohtia, kuinka palvelumuotoilua voisi hyödyntää rekrytoinnissa. Aihe syntyi omasta kiinnostuksesta palvelumuotoilua ja rekrytointia kohtaan. Tarkoituksena oli suunnitella hakijapolku sekä hakijaprofiileja palvelumuotoilun menetelmin. Työn pohjana oli yritys X:n nkesätyöntekijärekrytointi.
Työn tärkeimmät tutkimuskysymykset olivat: Miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää rekrytoinnissa? Miten voidaan parantaa rekrytointiprosessin hakijalähtöisyyttä? Millainen on rekrytoitavien palvelupolku alusta loppuun?
Opinnäytetyön teoria koostuu rekrytoinnin ja palvelumuotoilun osuudeksi. Teoria on kerätty työhön liittyvästä kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä. Rekrytoinnin osuus sisältää rekrytoinninprosessin, sen haasteet ja mahdollisuudet, työnantajabrändin sekä rekrytoinnin tulevaisuuden. Palvelumuotoilun osuus sisältää sen hyödyntämisen rekrytoinnissa, käyttäjälähtöisyyden, muotoiluprosessin sekä tuplatimantti-mallin. Työn tutkimus- ja kehittämisosuuden prosessina on käytetty tuplatimantti-mallia. Mallin lisäksi tiedonkeruu menetelminä on käytetty havainnointia sekä haastattelua.
Opinnäytetyön lopputuloksena ovat hakijapolku sekä hakijaprofiilit. Molemmat on luotu havainnoinnin ja teemahaastattelujen perusteella. Hakijapolku sisältää hakuprosessin, hakijan toiveet ja tarpeet sekä kontaktipisteet yrityksen kanssa. Hakijaprofiileita on kolme. Ne sisältävät hakijoiden toiveita ja tarpeita sekä auttavat yritystä ymmärtämään hakijoitaan paremmin.
Kehittämisehdotuksena on hyödyntää hakijaprofiileita tulevissa rekrytoinneissa. Niiden avulla haastattelijat voivat yhdessä kartoittaa, millaisia hakijoita yritys X:ään hakee, ja millaisia hakijoita he etsivät. Hakijapolkua voidaan hyödyntää hakijoiden tarpeiden ja toiveiden kartoittamisessa ja sekä työnhakuprosessin suuntaamisessa. Tulosten avulla voidaan hahmottaa kontaktipisteet paremmin ja huomata niiden kehitystarpeet.
Työn tärkeimmät tutkimuskysymykset olivat: Miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää rekrytoinnissa? Miten voidaan parantaa rekrytointiprosessin hakijalähtöisyyttä? Millainen on rekrytoitavien palvelupolku alusta loppuun?
Opinnäytetyön teoria koostuu rekrytoinnin ja palvelumuotoilun osuudeksi. Teoria on kerätty työhön liittyvästä kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä. Rekrytoinnin osuus sisältää rekrytoinninprosessin, sen haasteet ja mahdollisuudet, työnantajabrändin sekä rekrytoinnin tulevaisuuden. Palvelumuotoilun osuus sisältää sen hyödyntämisen rekrytoinnissa, käyttäjälähtöisyyden, muotoiluprosessin sekä tuplatimantti-mallin. Työn tutkimus- ja kehittämisosuuden prosessina on käytetty tuplatimantti-mallia. Mallin lisäksi tiedonkeruu menetelminä on käytetty havainnointia sekä haastattelua.
Opinnäytetyön lopputuloksena ovat hakijapolku sekä hakijaprofiilit. Molemmat on luotu havainnoinnin ja teemahaastattelujen perusteella. Hakijapolku sisältää hakuprosessin, hakijan toiveet ja tarpeet sekä kontaktipisteet yrityksen kanssa. Hakijaprofiileita on kolme. Ne sisältävät hakijoiden toiveita ja tarpeita sekä auttavat yritystä ymmärtämään hakijoitaan paremmin.
Kehittämisehdotuksena on hyödyntää hakijaprofiileita tulevissa rekrytoinneissa. Niiden avulla haastattelijat voivat yhdessä kartoittaa, millaisia hakijoita yritys X:ään hakee, ja millaisia hakijoita he etsivät. Hakijapolkua voidaan hyödyntää hakijoiden tarpeiden ja toiveiden kartoittamisessa ja sekä työnhakuprosessin suuntaamisessa. Tulosten avulla voidaan hahmottaa kontaktipisteet paremmin ja huomata niiden kehitystarpeet.