Tukitoimintojen kehittäminen digitalisaation avulla
Tallgren, Mikko (2022)
Tallgren, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919681
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää teknisen tuen toimintaa kohde yritykselle. Teknisen tuen toimintaa kehitettiin uudella tiketöintijärjestelmällä sekä toimintaprosessien päivittämisellä. Työssä myös annettiin kehitysideoita järjestelmän jatkokehitykseen sekä prosessien kehittämiseen.
Järjestelmän ja prosessien kehitystä tehtiin toimintatutkimuksena, jossa yhdistyy tutkiva ote sekä toiminnallisuus. Tällä tavalla osallistutettiin kaikkia toiminnassa mukana olevia työntekijöitä ryhmähaastatteluin sekä puolistrukturoiduin henkilöhaastatteluin. Kehitysideoita puolestaan haettiin yrityksen ulkopuolelta ja tähän käytettiin myös puolistrukturoituja haastatteluita. Haastattelut tehtiin saman alan yrityksille, jotta näistä haastatteluista olisi mahdollisimman paljon hyödynnettävää kohdeyrityksen liiketoiminnassa. Haastatteluiden lisäksi työn tukena oli laaja tietoperusta ja tutkimuksen tekijän oma havainnointi.
Opinnäytetyön tuloksina saatiin tehostettu teknisen tuen toimintamalli uudella tiketöintijärjestelmällä. Tämän lisäksi ehdotettiin joukko toimenpiteitä mitä tulisi vielä kehittää tulevaisuudessa.
Johtopäätökset koottiin teorian, haastatteluiden sekä käytännön pohjalta. Järjestelmän määrittely onnistui osallistuttamalla koko teknisen tuen tiimiä ja käyttöönotto sujui vaiheistetun käytön avulla. Kehitysideoita annettiin tiketöintijärjestelmään, tulevaisuuden tekniikkaan sekä toimintamallin kehittämiseen.
Järjestelmän ja prosessien kehitystä tehtiin toimintatutkimuksena, jossa yhdistyy tutkiva ote sekä toiminnallisuus. Tällä tavalla osallistutettiin kaikkia toiminnassa mukana olevia työntekijöitä ryhmähaastatteluin sekä puolistrukturoiduin henkilöhaastatteluin. Kehitysideoita puolestaan haettiin yrityksen ulkopuolelta ja tähän käytettiin myös puolistrukturoituja haastatteluita. Haastattelut tehtiin saman alan yrityksille, jotta näistä haastatteluista olisi mahdollisimman paljon hyödynnettävää kohdeyrityksen liiketoiminnassa. Haastatteluiden lisäksi työn tukena oli laaja tietoperusta ja tutkimuksen tekijän oma havainnointi.
Opinnäytetyön tuloksina saatiin tehostettu teknisen tuen toimintamalli uudella tiketöintijärjestelmällä. Tämän lisäksi ehdotettiin joukko toimenpiteitä mitä tulisi vielä kehittää tulevaisuudessa.
Johtopäätökset koottiin teorian, haastatteluiden sekä käytännön pohjalta. Järjestelmän määrittely onnistui osallistuttamalla koko teknisen tuen tiimiä ja käyttöönotto sujui vaiheistetun käytön avulla. Kehitysideoita annettiin tiketöintijärjestelmään, tulevaisuuden tekniikkaan sekä toimintamallin kehittämiseen.