Undervisning i IT-ämnen inom andra stadiets yrkesutbildning
Ekbom, Agneta (2014)
Ekbom, Agneta
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219027
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov skall ge en översikt över undervisningen i it-ämnen på andra stadiet, med betoning på merkonom- och datanomutbildningen i Axxell, Ekenäs, enheten för Företagsekonomi och IT. Jag kommer att behandla ämnet i allmänhet, dess förändring och utveckling samt pedagogiska metoder. En merkonom fungerar i dagens värld som en professionell slutanvändare av ett antal dataprogram och till en datanoms uppgifter hör att utveckla programvara för andra samt att känna till tekniken. Därför är det viktigt att dessa båda, efter nått sin yrkesexamen, har tillräckliga färdigheter att vidareutveckla sig själv i en bransch som är i ständig förändring.
Som praktisk del kommer jag att utveckla en av mina kurser som jag genomför varje år i samma period. Jag kommer att jämföra de gamla metoderna med några nya metoder jag använder då jag genomför kursen detta år. This thesis provides an overview of the teaching of IT subjects in the vocational insti-tute Axxell, Ekenäs. Its unit of Business Management and IT offers two study programs: the Business Management program, merkonom and the Business information Technology program, datanom. The subject in general, its changes and development as well as teaching methods will be dealt with. In today´s world a merkonom works as a professional end user with a number of programs and a datanom´s duties include knowledge of computer technique and developing software for others. Having accom-plished one´s professional degree, it is important that student from both study programs has sufficient skills to further develop himself in a field that is constantly changing.
As a practical part of the thesis, I develop one of my courses I give in Axxell every year in the same period. I compare the old methods with some new methods that I use when implementing the course in spring 2014.
Som praktisk del kommer jag att utveckla en av mina kurser som jag genomför varje år i samma period. Jag kommer att jämföra de gamla metoderna med några nya metoder jag använder då jag genomför kursen detta år.
As a practical part of the thesis, I develop one of my courses I give in Axxell every year in the same period. I compare the old methods with some new methods that I use when implementing the course in spring 2014.