Hur gör man kvalitetssystemet till en naturlig del i användarens vardag?
Nyman, Oskar (2013)
Nyman, Oskar
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208843
Tiivistelmä
Inom ramen för mitt slutarbete har jag valt att fokusera på kvalitessystem. Det handlar om dels nuläges analys men framförallt utvecklingsarbete, dvs. hur man enklare och mer logiskt kan ta till vara kvalitetssytemens innehåll i vardagen. Det är ofta som företag fokuserar på införande av kvalitetssystem och strikta process baserade regelverk tar så mycket krafter att mycket av det som kan benämnas som nytta, mervärde eller verklightesnärhet, lämnas därhän.
Det verkar som om företaget Comsel System Ab har identifierat att man inte alltid kan ta till vara de fördelar som ett kvalitetssystem kunde ge. Därför vill man via ett lärdomsprov göra en första ansats till att ifrågasätta, skapa en egen första modell och med denna som bas komma in i användarens vardag vad beträffar praktiskt kvalitetsarbete med kvalitet.
Jag engagerades våren 2013 för att vara med och ta del av samt ge ett bidrag till hur man gör kvalitetssystemet till en naturlig del i användarens vardag i Comsel System Ab, Vasa. Syftet med lärdomsprovet är att identifiera och vidareutveckla en modell för Comsel System Ab:s kvalitetssystems struktur. Min metod kan karakteriseras som en deltagande metod men även som en observatörs metod. Jag utgick i arbetet från det gamla redan befintliga systemet och de gamla dokumenten som fanns i det systemet, för att bygga upp ett enklare system. I arbetet togs en ny katalogstruktur fram, en ny modell för kvalitetspyramiden skapades, likaså en kvalitetsmanual. Den slutliga modellen för systemets uppbyggnad har tagits fram med hjälp av diskussioner med anställda. Resultatet blev en modell som är enklare uppbyggd och som kräver mycket mindre dokument än tidigare. Alla som var inblandade i arbetet var överens om att göra systemet så enkelt som möjligt till en början, sedan kan man bygga vidare på systemet efter hand om det krävs. Om modellen som tagits fram i detta arbete inte tas direkt i bruk, så tror jag åtminstone att företaget kanske fått några nya idéer om hur man kunde förenkla systemet och vad som är för invecklat i det gamla systemet. My task in this Bachelor’s thesis is to simplify an already existing quality system, so it will be easier to use. The aim of this thesis is to identify and develop a structure for Comsel System Ab:s quality system. My method can be characterized as a participating method but also as an observing method. In my work I used the company’s old existing quality system and the documents in this system as a base for the new updated system. A new catalogue structure was produced, a new model for the quality pyramid as well as a quality manual were created. The final model for the quality system has been developed through many discussions and much thinking together with the employees at the company. The result of this work was a simpler quality system structure that needs fewer documents than the old one. Everyone that was involved in the work agreed that the best way to do this work was to create a system that is as simple as possible in the beginning, then it is possible to expand the system step by step if needed in the future. Even if the model that has been created in this work is not put to use directly I truly believe that the company has got at least some new ideas on how to simplify the old system and what needs to be simplified in it.
Det verkar som om företaget Comsel System Ab har identifierat att man inte alltid kan ta till vara de fördelar som ett kvalitetssystem kunde ge. Därför vill man via ett lärdomsprov göra en första ansats till att ifrågasätta, skapa en egen första modell och med denna som bas komma in i användarens vardag vad beträffar praktiskt kvalitetsarbete med kvalitet.
Jag engagerades våren 2013 för att vara med och ta del av samt ge ett bidrag till hur man gör kvalitetssystemet till en naturlig del i användarens vardag i Comsel System Ab, Vasa.