Kokemuksia Välituntikamu-toiminnasta
Raunela, Jenni (2014)
Raunela, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Välituntikamu-toiminnassa mukana olevien koulujen opettajien kokemuksia Välituntikamu-toiminnasta. Tarkoituksena oli myös selvittää opettajien kehitysehdotuksia Välituntikamu-toimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Palvelukeskus Soteekille pysyvä palvelutuote, jota voidaan tarjota kouluille kiusaamisen ja syrjäytymisen vähentämiseksi sekä yhteisöllisyyden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tekemisessä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin huhti-toukokuun 2014 aikana kyselylomakkeella, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä. Kyselylomakkeita jaettiin 76 kpl ja vastauksia saatiin 25 kpl, joten vastausprosentiksi saatiin 33%.
Kyselyn tulosten perusteella suurin osa opettajista on tyytyväisiä Välituntikamu-toimintaan. Välituntikamu-toiminnan ohjaajien aktiivisuuteen ja näkyvyyteen kaivataan kuitenkin kehitystä. Myös ohjatussa toiminnassa sekä pelien ja leikkien monipuolistamisessa on vielä kehitettävää. Lisäksi opettajat toivoivat Välituntikamu-toiminnan keskittämistä ainoastaan välitunneille.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä Palvelukeskus Soteekin tarjoamaa Välituntikamu-toimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Palvelukeskus Soteekille pysyvä palvelutuote, jota voidaan tarjota kouluille kiusaamisen ja syrjäytymisen vähentämiseksi sekä yhteisöllisyyden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tekemisessä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin huhti-toukokuun 2014 aikana kyselylomakkeella, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä. Kyselylomakkeita jaettiin 76 kpl ja vastauksia saatiin 25 kpl, joten vastausprosentiksi saatiin 33%.
Kyselyn tulosten perusteella suurin osa opettajista on tyytyväisiä Välituntikamu-toimintaan. Välituntikamu-toiminnan ohjaajien aktiivisuuteen ja näkyvyyteen kaivataan kuitenkin kehitystä. Myös ohjatussa toiminnassa sekä pelien ja leikkien monipuolistamisessa on vielä kehitettävää. Lisäksi opettajat toivoivat Välituntikamu-toiminnan keskittämistä ainoastaan välitunneille.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä Palvelukeskus Soteekin tarjoamaa Välituntikamu-toimintaa.