Tablettimenu osana ravintolan toimintaa
Soininen, Jukka; Kaartinen, Laura (2014)
Soininen, Jukka
Kaartinen, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910902
Tiivistelmä
Ravintola Kitzens toimii Radisson BLU Plaza-hotellin yhteydessä Helsingin keskustassa. Ravintolassa on käytössä sähköinen ruoantilausjärjestelmä. Järjestelmä toimii tablet-titietokoneilla.
Työn päätavoitteena on selvittää, miten ravintolan asiakkaat kokevat tablettimenujen käytön osana ravintolakokemustaan ja vaikuttaako se asiakastyytyväisyyteen. Työssä selvitetään miten ihmiset kokevat teknologian yleistymisen ravintola-alalla ja halutaanko tällaisia laitteita käyttää. Toisena tavoitteena on saada selville, miten tablettimenujen käyttö vaikuttaa henkilökunnan työntekoon ajallisesti ja palvelunäkökulmasta. Lisäksi tutkitaan tuoko tablettimenujen käyttö lisäarvoa henkilökunnalle.
Aiheen tutkimiseksi toteutettiin kaksi tutkimusta aikavälillä syksy 2013 – kevät 2014. Tutkimus tehtiin käyttämällä kyselyä ja haastattelua. Kyselylomake kerättiin iPad-laitteen avulla yhteensä 67 asiakkaalta. Haastattelu pidettiin seitsemälle työntekijälle. Ravintolatoimen johtajaa Ari Eilolaa haastateltiin taustatietojen kartoittamiseksi.
Tablettia tutkittiin vain tablettimenuna eli sähköisenä ruokalistana. Työ on rajattu kos-kemaan käyttökokemusta asiakkaiden ja henkilökunnan näkökulmasta.
Tutkimuksesta selviää, että suurin osa kyselyyn vastanneista (45) haluaa käyttää paperista ruokalistaa tablettimenun sijaan. Vaikka tablettimenut toimivat huonosti tutkittavassa ravintolassa, 36 vastaajaa toivoo tablettimenujen yleistyvän. Henkilökunta oli yhtä mieltä siitä, etteivät tablettimenut toimi vielä vaadittavalla tasolla.
Tutkimuksen perusteella tablettimenua voidaan kehittää vastaamaan asiakkaiden toi-vomuksia. Toimivuutta voidaan parantaa kehittämällä järjestelmästä luotettavampi ja vaihtamalla laitteet toimivammiksi.
Työn päätavoitteena on selvittää, miten ravintolan asiakkaat kokevat tablettimenujen käytön osana ravintolakokemustaan ja vaikuttaako se asiakastyytyväisyyteen. Työssä selvitetään miten ihmiset kokevat teknologian yleistymisen ravintola-alalla ja halutaanko tällaisia laitteita käyttää. Toisena tavoitteena on saada selville, miten tablettimenujen käyttö vaikuttaa henkilökunnan työntekoon ajallisesti ja palvelunäkökulmasta. Lisäksi tutkitaan tuoko tablettimenujen käyttö lisäarvoa henkilökunnalle.
Aiheen tutkimiseksi toteutettiin kaksi tutkimusta aikavälillä syksy 2013 – kevät 2014. Tutkimus tehtiin käyttämällä kyselyä ja haastattelua. Kyselylomake kerättiin iPad-laitteen avulla yhteensä 67 asiakkaalta. Haastattelu pidettiin seitsemälle työntekijälle. Ravintolatoimen johtajaa Ari Eilolaa haastateltiin taustatietojen kartoittamiseksi.
Tablettia tutkittiin vain tablettimenuna eli sähköisenä ruokalistana. Työ on rajattu kos-kemaan käyttökokemusta asiakkaiden ja henkilökunnan näkökulmasta.
Tutkimuksesta selviää, että suurin osa kyselyyn vastanneista (45) haluaa käyttää paperista ruokalistaa tablettimenun sijaan. Vaikka tablettimenut toimivat huonosti tutkittavassa ravintolassa, 36 vastaajaa toivoo tablettimenujen yleistyvän. Henkilökunta oli yhtä mieltä siitä, etteivät tablettimenut toimi vielä vaadittavalla tasolla.
Tutkimuksen perusteella tablettimenua voidaan kehittää vastaamaan asiakkaiden toi-vomuksia. Toimivuutta voidaan parantaa kehittämällä järjestelmästä luotettavampi ja vaihtamalla laitteet toimivammiksi.