Huoltotietokannan suunnittelu MS Access-ohjelmistolla
Saari, Teemu; Lenets, Harriet (2014)
Saari, Teemu
Lenets, Harriet
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810670
Tiivistelmä
Tässä työssä suunniteltiin ja toteutettiin sähköinen huoltotietokanta Turun Huoltoexperteille. Tietokannan tehtävänä oli tallentaa asiakas- ja laitetiedot sähköisesti huoltotietokantaan. Sähköisen järjestelmän oli tarkoitus korvata aikaisemmin käytössä ollut järjestelmä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ohjelmistokehitysmalleja ja ohjelmiston testaamista. Ohjelmistokehitysmalleihin perehtyessä ja niitä tutkittaessa päädyttiin käyttämään vesiputousmallia, koska se sopi tämän projektin tavoitteisiin parhaiten. Ohjelmiston testaus osuudessa tutustuttiin tarkemmin testauksen v-malliin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös suppeasti relaatiotietokantojen toimintaperiaatteita.
Työ aloitettiin haastattelemalla toimeksiantajaa ja tutustumalla asiakasyrityksen huoltoprosessiin. Tietokanta suunniteltiin haastattelujen ja omien ideoiden pohjalta ja se toteutettiin MS Access -tietokantasovelluksella. Huoltotietokanta avulla voidaan tallentaa asiakkaita ja laitteita sähköiseen muotoon. Sovelluksen avulla pystytään etsimään aiemmin huollossa olleiden laitteiden tietoja ja seuraamaan töiden etenemistä.
Lopputuloksena syntyi toimiva ja asiakkaan vaatimukset täyttävä huoltotietokanta. Järjestelmä otettiin käyttöön yrityksessä aluksi vanhan järjestelmän rinnalle, mutta myöhemmin se tulee korvaamaan täysin vanhan järjestelmän.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ohjelmistokehitysmalleja ja ohjelmiston testaamista. Ohjelmistokehitysmalleihin perehtyessä ja niitä tutkittaessa päädyttiin käyttämään vesiputousmallia, koska se sopi tämän projektin tavoitteisiin parhaiten. Ohjelmiston testaus osuudessa tutustuttiin tarkemmin testauksen v-malliin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös suppeasti relaatiotietokantojen toimintaperiaatteita.
Työ aloitettiin haastattelemalla toimeksiantajaa ja tutustumalla asiakasyrityksen huoltoprosessiin. Tietokanta suunniteltiin haastattelujen ja omien ideoiden pohjalta ja se toteutettiin MS Access -tietokantasovelluksella. Huoltotietokanta avulla voidaan tallentaa asiakkaita ja laitteita sähköiseen muotoon. Sovelluksen avulla pystytään etsimään aiemmin huollossa olleiden laitteiden tietoja ja seuraamaan töiden etenemistä.
Lopputuloksena syntyi toimiva ja asiakkaan vaatimukset täyttävä huoltotietokanta. Järjestelmä otettiin käyttöön yrityksessä aluksi vanhan järjestelmän rinnalle, mutta myöhemmin se tulee korvaamaan täysin vanhan järjestelmän.