Johdatus sissimarkkinointiin
Helin, Janne (2006)
Helin, Janne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810033426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810033426
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää sissimarkkinoinnin perusajatus; mitä se on, mistä se alkaa ja mihin se päättyy, ja toisaalta mitä sissimarkkinointi ei ole. Tutkimuksessa on otettu vahvasti huomioon sissimarkkinoinnin keksijän, Jay Conrad Levinsonin kehittämät näkökannat, mutta toisaalta on otettu huomioon sissimarkkinointia suomalaisen liike-elämän näkökulmasta katsoneen Jari Parantaisen näkökannat. Todettiin, että sissimarkkinointi on etenkin alun perin, mutta myös edelleen paljolti pienten- ja keskisuurten yritysten markkinointia. Sissimarkkinointia verrattiin perinteiseen markkinointiin, joka nähtiin yrittäjävetoiselle yritykselle kalliina ja tarkoitukseen sopimattomana markkinointina. Myös massamarkkinoinniksi kutsuttua perinteistä markkinointia pidettiin rahaa tuhlaavana, ja toissijaisia arvoja tavoittelevana markkinointina, sekä nimensä mukaisesti laajoille massoille suunnattuna markkinointina. Sissimarkkinoijan todettiin kohdistavan markkinointiponnistelunsa niihin potentiaalisiin asiakkaisiin, joiden kanssa haluaakin tehdä yhteistyötä. Sissimarkkinoijan todettiin pyrkivän kannattaviin pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin, joita ei saavuteta houkuttelemalla asiakkaita liikkeeseen halvimpien hintojen perusteella. Hinnoittelu onkin olennainen osa sissimarkkinointia. Todettiin, että sissimarkkinoija ymmärtää käytännön psykologiaa, ja käyttää sitä hyväkseen markkinoinnissaan. Sissimarkkinoija vetoaa markkinointiviestejä lähettäessään sekä ihmisen tietoiseen, että alitajunnan puoleen. Sissimarkkinoja ei säikähdä, vaikka joku ärsyyntyisi hänen markkinoinnistaan, vaan tietää että joidenkin ärsyyntyessä toiset pitävät siitä paljonkin. Vaikka havaittiin sissimarkkinoijalla olevan käytössään lukemattomia keinoja, luottaa hän eritoten suoramarkkinointiin, ja osittain siihen liittyen tietokantamarkkinointiin. Suoramarkkinoinnilla todettiin olevan verrattomia etuja, kuten sen tehon mitattavuus, edullisuus, sekä nopea muuteltavuus. Asiakastietokantaa sissimarkkinoija alkaa keräämään ensimmäisestä asiakkaastaan lähtien. Sissimarkkinointi sellaisenaan nähdään usein julkisuutta erikoisuuksien kautta tavoittelevina tarkoituksellisesti riitaa haastavina tempauksina. Vaikka sissimarkkinoija ei kartakaan julkisuutta, etenkään ilmaista ja positiivista sellaista, sissimarkkinoija ymmärtää laadukkaan asiakassuhteen arvon ja kunnioittaa tätä. Sissimarkkinoija ei tavoittele julkisuutta julkisuuden takia, vaan tuoton takia.