Kohti ketjuuntuvaa vähittäiskauppaa : Bloomit Oy:n markkinointisuunnitelma
Hietamäki, Sanna (2014)
Hietamäki, Sanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910940
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Bloomit Oy, jonka työntekijänä opinnäytetyön tekijä toimii. Bloomit maahantuo naistenvaatteita Ranskasta, ja toimii niiden vähittäis- ja tukkukauppiaana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia yritykselle yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma, toteuttaa suunnitelmaa ja arvioida tulokset.
Opinnäytetyön teoria-osuus muodostui markkinointisuunnitelman laatimisen vaiheiden läpikäymisestä: ensin käsiteltiin nykytilanneanalyysin tekeminen ja suunnitteluprosessin vaiheet. Sen jälkeen käytiin läpi markkinointiviestinnän osa-alueet ja keinot.
Bloomit Oy:n markkinointisuunnitelmaa laadittaessa lähtökohtana oli se, että aiempaa markkinointisuunnitelmaa ei ollut ja markkinointia hoiti jokainen myymälä erikseen. Nykytilanneanalyysissa kartoitettiin yrityksen heikkoudet, vahvuudet, uhat ja mahdollisuudet. Markkinoinnin kohderyhmä määriteltiin ja se jaettiin pienempiin segmentteihin. Markkinoinnin tärkeimmäksi tavoitteeksi asetettiin markkinoinnin yhtenäistäminen, mitattavissa olevat tulokset ja myynnin lisääminen. Suunnitelmassa pyrittiin suunnitelmallisuuteen ja asiantuntevuuteen. Yritykselle sopivat markkinoinnin keinot määriteltiin kohderyhmälähtöisesti. Työn tutkimusosuus perustui asiakkaille ja jälleenmyyjille tehtyihin palautekyselyihin, haastatteluihin ja työntekijän omakohtaisiin havaintoihin yrityksessä työskennellessä.
Tavoitteissa onnistuttiin hyvin: markkinointi onnistuttiin yhtenäistämään ja vastuu selkeyttämään, ja yritykselle saatiin uusi, selkeämpi ja yhtenäisempi imago. Markkinointiin panostaminen tuotti mitattavissa olevia tuloksia ja myynnin kasvua. Tulevaisuudessa lisäkehitystä tarvitaan yrityksen sisäiseen viestintään ja tukkupuolen markkinointiin.
Opinnäytetyön teoria-osuus muodostui markkinointisuunnitelman laatimisen vaiheiden läpikäymisestä: ensin käsiteltiin nykytilanneanalyysin tekeminen ja suunnitteluprosessin vaiheet. Sen jälkeen käytiin läpi markkinointiviestinnän osa-alueet ja keinot.
Bloomit Oy:n markkinointisuunnitelmaa laadittaessa lähtökohtana oli se, että aiempaa markkinointisuunnitelmaa ei ollut ja markkinointia hoiti jokainen myymälä erikseen. Nykytilanneanalyysissa kartoitettiin yrityksen heikkoudet, vahvuudet, uhat ja mahdollisuudet. Markkinoinnin kohderyhmä määriteltiin ja se jaettiin pienempiin segmentteihin. Markkinoinnin tärkeimmäksi tavoitteeksi asetettiin markkinoinnin yhtenäistäminen, mitattavissa olevat tulokset ja myynnin lisääminen. Suunnitelmassa pyrittiin suunnitelmallisuuteen ja asiantuntevuuteen. Yritykselle sopivat markkinoinnin keinot määriteltiin kohderyhmälähtöisesti. Työn tutkimusosuus perustui asiakkaille ja jälleenmyyjille tehtyihin palautekyselyihin, haastatteluihin ja työntekijän omakohtaisiin havaintoihin yrityksessä työskennellessä.
Tavoitteissa onnistuttiin hyvin: markkinointi onnistuttiin yhtenäistämään ja vastuu selkeyttämään, ja yritykselle saatiin uusi, selkeämpi ja yhtenäisempi imago. Markkinointiin panostaminen tuotti mitattavissa olevia tuloksia ja myynnin kasvua. Tulevaisuudessa lisäkehitystä tarvitaan yrityksen sisäiseen viestintään ja tukkupuolen markkinointiin.