Mökkiläisten tyytyväisyys Ruoveden palveluihin
Kivi, Krista; Heinonen, Anna (2014)
Kivi, Krista
Heinonen, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Ruoveden mökkiläisten mökkeilytottumuksia ja viihtyvyyttä sekä sitä kuinka tyytyväisiä he ovat olleet Ruoveden palveluihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Ruoveden mökkiläisten tyytyväisyyttä palveluihin. Työssä selvitettiin, kuinka mökkiläiset vapaa-ajan asuntoaan ja Ruoveden palveluita ovat käyttäneet, mikä heille on ollut tärkeää ja kuinka tyytyväisiä he saamiinsa palveluihinsa ovat olleet. Toimeksiantajana oli Ruoveden mökkiläisneuvosto ja yhteistyökumppanina Ruoveden kunta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin postitettavien sekä sähköisten kyselylomakkeiden avulla. Kysely toteutettiin 27.1. – 28.2.2014. Kyselylomakkeet lähetettiin satunnaisesti valituille tuhannelle Ruoveden mökkiläisille. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 505 kappaletta, joista 168 oli lähetetty sähköisen kyselylomakkeen kautta.
Työssä käsitellään Ruoveden kuntaa, mökkikulttuuria sekä tutkimusprosessia. Tutkimusprosessiosiossa avataan tutkimuksen toteutusta ja kulkua, tutkimusmenetelmää sekä tiedonkeruumenetelmää.
Vastaajista miehiä ja naisia oli lähes yhtä paljon. Tutkimuksen avulla selvisi, että Ruoveden mökkiläiset ovat suurimmalta osin varttuneempaa väkeä. Vastaajien keski-iäksi tuli 63 vuotta. Tutkimuksessa nousi esiin, että mökkiläiset kokivat tärkeiksi ruoka- ja päivittäistavarapalvelut, terveydenhoitopalvelut, rauta- ja rakennustarvike palvelut, kahvila- ja ravintolapalvelut sekä jätehuoltopalvelut, mutta olivat tyytymättömiä palveluiden tasoon. Myös internetyhteyden mökkiläiset kokivat tärkeäksi, mutta heikon yhteyden takia tyytymättömyys internetiä kohtaan nousi myös korkeaksi. Kaikkein tyytymättömimpiä mökkiläiset olivat julkisiin liikenneyhteyksiin, mutta tärkeys ei kuitenkaan noussut korkeaksi.
Ruoveden kunnan tulee parantaa varsinkin ruoka- ja päivittäistavarakauppapalveluita, ravintola- ja kahvilapalveluita sekä jätehuoltoa, jotta mökkiläisten viihtyvyys paranisi. Ruoka- ja päivittäistavarakauppoihin tulee lisätä enemmän työvoimaa kesäajalle ruuhkien vuoksi. Ravintola- ja kahvilapalveluita tulee lisätä ja jo olemassa olevien palvelua ja tarjontaa parantaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin postitettavien sekä sähköisten kyselylomakkeiden avulla. Kysely toteutettiin 27.1. – 28.2.2014. Kyselylomakkeet lähetettiin satunnaisesti valituille tuhannelle Ruoveden mökkiläisille. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 505 kappaletta, joista 168 oli lähetetty sähköisen kyselylomakkeen kautta.
Työssä käsitellään Ruoveden kuntaa, mökkikulttuuria sekä tutkimusprosessia. Tutkimusprosessiosiossa avataan tutkimuksen toteutusta ja kulkua, tutkimusmenetelmää sekä tiedonkeruumenetelmää.
Vastaajista miehiä ja naisia oli lähes yhtä paljon. Tutkimuksen avulla selvisi, että Ruoveden mökkiläiset ovat suurimmalta osin varttuneempaa väkeä. Vastaajien keski-iäksi tuli 63 vuotta. Tutkimuksessa nousi esiin, että mökkiläiset kokivat tärkeiksi ruoka- ja päivittäistavarapalvelut, terveydenhoitopalvelut, rauta- ja rakennustarvike palvelut, kahvila- ja ravintolapalvelut sekä jätehuoltopalvelut, mutta olivat tyytymättömiä palveluiden tasoon. Myös internetyhteyden mökkiläiset kokivat tärkeäksi, mutta heikon yhteyden takia tyytymättömyys internetiä kohtaan nousi myös korkeaksi. Kaikkein tyytymättömimpiä mökkiläiset olivat julkisiin liikenneyhteyksiin, mutta tärkeys ei kuitenkaan noussut korkeaksi.
Ruoveden kunnan tulee parantaa varsinkin ruoka- ja päivittäistavarakauppapalveluita, ravintola- ja kahvilapalveluita sekä jätehuoltoa, jotta mökkiläisten viihtyvyys paranisi. Ruoka- ja päivittäistavarakauppoihin tulee lisätä enemmän työvoimaa kesäajalle ruuhkien vuoksi. Ravintola- ja kahvilapalveluita tulee lisätä ja jo olemassa olevien palvelua ja tarjontaa parantaa.