Liikeidean tarkastelua kilpailija-analyysin ja asiakaskyselyn avulla
Kantojärvi, Johanna (2014)
Kantojärvi, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella Kustaa III Bar & Kitchen ravintolan liikeideaa kilpailija-analyysin ja asiakaskyselyn avulla. Ravintolassa ei ole toteutettu kilpailija-analyysiä vuoden 2012 liikeidean päivittämisen jälkeen, joten tarve opinnäytetyölle syntyi ravintolapäällikön myötä. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada tietoa kilpailijoista ja heidän toimintatavoistaan sekä mitata asiakkaiden tyytyväisyyttä ravintolan palveluihin. Kehittämisehdotuksien pohjana käytetään kilpailija-analyysiä ja asiakaskyselyä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityskilpailua ja kilpailijoiden merkitystä yritykselle sekä brändin ja imagon rakentamista yritykselle. Opinnäytetyössä myös tarkastellaan Tampereen markkinatilannetta ravintola-alan näkökulmasta.
Opinnäytetyö laadittiin kokonaisuudessaan marraskuun 2013 ja toukokuun 2014 välisenä aikana. Kilpailija-analyysi toteutettiin havainnoimalla valittujen yritysten toimintaa viikon aikana. Toisena työssä toteutettiin asiakaskysely Kustaa III:n liiketiloissa. Asiakaskyselyn tarkoituksena oli kartoittaa Kustaa III:n asiakkaiden tyytyväisyyttä ravintolan palveluihin ja saada asiakkailta ehdotuksia kehittää ravintolan toimintaa. Asiakaskysely toteutettiin yhden viikon aikana. Asiakaskyselyn vastauksista hyödynnettiin 122
vastaajan palautteet, joissa on mukana ravintolan ja baarin asiakaskyselyt. Työn tutkimuksellisesta osiosta saatiin kehittämisehdotuksia Kustaa III:lle.
Opinnäytetyö sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia, joten osa työstä on vain toimeksiantajan sisäiseen käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityskilpailua ja kilpailijoiden merkitystä yritykselle sekä brändin ja imagon rakentamista yritykselle. Opinnäytetyössä myös tarkastellaan Tampereen markkinatilannetta ravintola-alan näkökulmasta.
Opinnäytetyö laadittiin kokonaisuudessaan marraskuun 2013 ja toukokuun 2014 välisenä aikana. Kilpailija-analyysi toteutettiin havainnoimalla valittujen yritysten toimintaa viikon aikana. Toisena työssä toteutettiin asiakaskysely Kustaa III:n liiketiloissa. Asiakaskyselyn tarkoituksena oli kartoittaa Kustaa III:n asiakkaiden tyytyväisyyttä ravintolan palveluihin ja saada asiakkailta ehdotuksia kehittää ravintolan toimintaa. Asiakaskysely toteutettiin yhden viikon aikana. Asiakaskyselyn vastauksista hyödynnettiin 122
vastaajan palautteet, joissa on mukana ravintolan ja baarin asiakaskyselyt. Työn tutkimuksellisesta osiosta saatiin kehittämisehdotuksia Kustaa III:lle.
Opinnäytetyö sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia, joten osa työstä on vain toimeksiantajan sisäiseen käyttöön.