Myynnin lisääminen asiakaspalvelussa Rovaniemen alueella
Hepo-oja, Kalle; Hyrkäs, Jarkko (2022)
Hepo-oja, Kalle
Hyrkäs, Jarkko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320143
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on myynnin lisääminen asiakaspalvelussa Rovaniemen alueella. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää tapoja lisätä myyntiä asiakaspalvelutilanteissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää ongelmakohtia asiakaspalvelun lisämyynti tilanteissa ja tuoda esille mahdollisia ratkaisuja näihin ongelmiin. Tavoitteena on myös erottaa hyvän ja huonon asiakaspalvelijan erot sekä selvittää kaupan alan ostoprosessin riskejä.
Tutkimus muodostuu päätutkimusaiheen lisäksi seuraavien aiheiden ympärille: mikä erottaa hyvän asiakaspalvelun huonosta asiakaspalvelusta kaupan alalla ja mitkä tekijät vaikuttavat lisämyyntiin kaupan alalla? Tietoperustassa keskeisimpinä käsitteinä ovat asiakaspalvelu, myynti ja palvelunlaatu.
Tutkimusmenetelmänä käytämme määrällistä tutkimusta. Tutkimuksemme perustuu lähdemateriaalin eli kirjallisen materiaalin lisäksi kyselyyn, jonka teimme paikallisille yrityksille myynnistä, palvelusta ja sen tutkimisista. Tutkimus osoittaa, että parhaimmat edellytykset myynnille asiakaspalvelussa muodostuu silloin kun asiakaspalvelija koulutetaan ja motivoidaan oikeanlailla tehtäväänsä. Yritykset pystyvät hyödyntämään tutkimuksen tuloksia asiakaspalvelijoiden koulutuksissa ja myynnin kehittämisessä.
Tutkimus muodostuu päätutkimusaiheen lisäksi seuraavien aiheiden ympärille: mikä erottaa hyvän asiakaspalvelun huonosta asiakaspalvelusta kaupan alalla ja mitkä tekijät vaikuttavat lisämyyntiin kaupan alalla? Tietoperustassa keskeisimpinä käsitteinä ovat asiakaspalvelu, myynti ja palvelunlaatu.
Tutkimusmenetelmänä käytämme määrällistä tutkimusta. Tutkimuksemme perustuu lähdemateriaalin eli kirjallisen materiaalin lisäksi kyselyyn, jonka teimme paikallisille yrityksille myynnistä, palvelusta ja sen tutkimisista. Tutkimus osoittaa, että parhaimmat edellytykset myynnille asiakaspalvelussa muodostuu silloin kun asiakaspalvelija koulutetaan ja motivoidaan oikeanlailla tehtäväänsä. Yritykset pystyvät hyödyntämään tutkimuksen tuloksia asiakaspalvelijoiden koulutuksissa ja myynnin kehittämisessä.