dc.contributor.author | Salminen, Sami | |
dc.date.accessioned | 2014-05-30T10:50:30Z | |
dc.date.available | 2014-05-30T10:50:30Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2014053011050 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/77699 | |
dc.description.abstract | Huolimatta henkilökohtaisesta tasosta tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalleen yleisesti avaimia dokumenttielokuvan ennakkosuunnitteluun. Työssä määriteltiin mitä dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen on. Lisäksi tarkasteltiin minkälaisia rakennevaihtoehtoja ja tyylikeinoja voidaan käyttää. Päällimmäisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaisten dokumenttielokuvien tekijöiden haastatteluja. Tätä täydennettiin kirjallisuuslähteillä ja omien kokemusten analyysillä dokumenttielokuvan demoversion tekemisestä. Tutkimuksessa käytiin läpi elokuvantekoprosessi ideasta valmiiseen leikkausversioon. Käsikirjoituksen merkitystä kokonaisuuden kannalta pohdittiin.
Avoimena itsenään esiintyminen ja toimintansa ennakoiminen käsikirjoituksessa vaatii käsikirjoittamisprosessilta luovia ratkaisuja sekä uudenlaisia metodeja. Tutkimuksessa painotettiin draamallista rakennetta ja elokuvantekijän toimimista tarinan protagonistina. Myös muita henkilökohtaisen dokumenttielokuvan rakennevaihtoehtoja tutkittiin. Tuloksena huomattiin, että oman tarinansa liiallinen käsikirjoittaminen ja ennakointi voi vaikuttaa lopputuloksen aitouteen. Henkilökohtaisen dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen on mahdollista, mutta se vaatii uudenlaisia lähestymistapoja.
Omalle todellisuudelle kirjoittaminen avaa ulkopuolista näkökulmaa henkilökohtaiselle dokumenttielokuvantekijälle. Subjektiivisen perehtymisen kautta elokuvantekijä pääsee tuomaan tietoa ja kokemuspintaa valitsemastaan aiheesta myös katsojalle. Oman itsensä näkeminen objektiivisesti erillisyyttä korostavassa maailmassa avaa elokuvantekijälle parhaimmassa tapauksessa oleellisia asioita elämästä yleensä. | fi |
dc.description.abstract | Despite of the personal aspect the objective of this Bachelor’s thesis is to give keys of documentary film pre-planning to the reader in general. Scriptwriting in a documentary film is defined in this work. In addition, the structures and stylistic devices are examined. The most important research method was interviews of film makers of personal documentaries. This was complemented with literal sources and an analyze of the writer’s own experiences in the making of a demo version of a documentary film. In the research the film making process from an idea to the final cut is reviewed. The meaning of the script in the light of the whole process is also considered.
Performing as one’s true self and preceding one’s own action in a script demands creative solutions and new methods from the process of scriptwriting. The emphasis of the study was on the dramatic structure and the film maker as a protagonist of the story. Other structures of a personal documentary were also researched. As a result, it was noticed that overly screenwriting one’s own story may affect the authenticity of the end result. Writing a script for a personal documentary is possible but it needs the use of new manners of approach.
Writing for one’s own reality opens up outside viewpoints for the personal documentary film maker. Through the subjective exploring of one’s chosen subject, a film maker gets to bring knowledge and experiences also to the viewer. In the best case scenario, seeing oneself objectively in the world which stresses separateness, clarifies essential things about life in general. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Omalle todellisuudelle : Henkilökohtaisen dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/7114 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | dokumenttielokuvat | |
dc.subject.ysa | käsikirjoittaminen | |
dc.subject.ysa | henkilökohtaistaminen | |
dc.subject.ysa | subjektiivisuus | |
dc.subject.ysa | mietiskely | |
theseus.studentid | Sami Salminen | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.specialization | Käsikirjoittaminen | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka|sv=Byggnads- och samhällsteknik|en=Civil and Construction Engineering| | |
dc.subject.discipline | Elokuvan ja television koulutusohjelma | |