"Ei oo ryhmää, jolle se ei kävis - koska vuorovaikutus käy kaikille!" : Vuorovaikutusleikkiryhmä työmenetelmänä päiväkodissa
Liuksiala, Linda; Touru, Heli; Vidgren, Jonna (2010)
Liuksiala, Linda
Touru, Heli
Vidgren, Jonna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232476
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vuorovaikutusleikkiryhmää työmenetelmänä päiväkodissa ja tutkimus toteutettiin kolmessa päijäthämäläisessä päiväkodissa. Ainestonkeruumenetelmänä käytettiin teemahavainnointia ja haastattelua. Havainnoimme vuorovaikutusleikkiryhmätoimintaa sekä haastattelimme viittä niissä toimivaa työntekijää. Työ on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen, ja näin ollen tutkimustuloksia ei voida yleistää.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista toimintaa eri vuorovaikutusleikkiryhmissä toteuttiin, mitä vuorovaikutusleikkiryhmän ohjaaminen vaatii työntekijältä sekä millaisille lapsille vuorovaikutusleikkiryhmätoiminta sopii ohjaajien näkemysten mukaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota vuorovaikutusleikkiryhmä työmenetelmäksi käytännön arkeen myös muissa päijäthämäläisissä päiväkodeissa.
Tutkimustuloksistamme keskeisiksi teemoiksi nousivat ryhmätoiminnan sisältö, lasten sosiaalisten taitojen tukeminen ryhmässä, kosketuksen käyttö, Theraplay ryhmätoiminnan taustana, ryhmätoiminnan ja ryhmän ohjaajan tavoitteet, ohjaajan roolit ja tehtävät vuorovaikutusleikkiryhmässä sekä millaisille lapsille vuorovaikutusleikkiryhmätoiminta sopii ja miten he hyötyvät siitä.
Tutkimuksemme johtopäätökset tuovat esiin, että jokaisessa tutkimassamme kolmessa vuorovaikutusleikkiryhmässä toiminnan runko oli hyvin samankaltainen. Toiminnan kulku mukaili osittain Theraplayn terapiatuokion vaiheita. Vuorovaikutusleikkiryhmän ohjaaminen vaatii työntekijältä hyvin paljon: muun muassa ryhmätoiminnan suunnittelemista, lasten yksilöllisyyden huomioimista ja aloitteisiin vastaamista, ryhmässä olevan toisen aikuisen hyödyntämistä sekä tavoitteiden asettelua. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta vuorovaikutusleikkiryhmätoiminnan sopivan kaikille lapsille, mutta ennenkaikkea se sopii aroille ja vilkkaille lapsille. Lapset hyötyvät vuorovaikutusleikkiryhmätoiminnasta monin eri tavoin. Sen on koettu opettavan lapsille esimerkiksi oman vuoron odottamista ja toisten huomioimista. Ohjaajien näkemyksen mukaan lapset saavat erityisesti vuorovaikutusleikkiryhmässä sellaista huomiota, jota he tarvitsevat.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista toimintaa eri vuorovaikutusleikkiryhmissä toteuttiin, mitä vuorovaikutusleikkiryhmän ohjaaminen vaatii työntekijältä sekä millaisille lapsille vuorovaikutusleikkiryhmätoiminta sopii ohjaajien näkemysten mukaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota vuorovaikutusleikkiryhmä työmenetelmäksi käytännön arkeen myös muissa päijäthämäläisissä päiväkodeissa.
Tutkimustuloksistamme keskeisiksi teemoiksi nousivat ryhmätoiminnan sisältö, lasten sosiaalisten taitojen tukeminen ryhmässä, kosketuksen käyttö, Theraplay ryhmätoiminnan taustana, ryhmätoiminnan ja ryhmän ohjaajan tavoitteet, ohjaajan roolit ja tehtävät vuorovaikutusleikkiryhmässä sekä millaisille lapsille vuorovaikutusleikkiryhmätoiminta sopii ja miten he hyötyvät siitä.
Tutkimuksemme johtopäätökset tuovat esiin, että jokaisessa tutkimassamme kolmessa vuorovaikutusleikkiryhmässä toiminnan runko oli hyvin samankaltainen. Toiminnan kulku mukaili osittain Theraplayn terapiatuokion vaiheita. Vuorovaikutusleikkiryhmän ohjaaminen vaatii työntekijältä hyvin paljon: muun muassa ryhmätoiminnan suunnittelemista, lasten yksilöllisyyden huomioimista ja aloitteisiin vastaamista, ryhmässä olevan toisen aikuisen hyödyntämistä sekä tavoitteiden asettelua. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta vuorovaikutusleikkiryhmätoiminnan sopivan kaikille lapsille, mutta ennenkaikkea se sopii aroille ja vilkkaille lapsille. Lapset hyötyvät vuorovaikutusleikkiryhmätoiminnasta monin eri tavoin. Sen on koettu opettavan lapsille esimerkiksi oman vuoron odottamista ja toisten huomioimista. Ohjaajien näkemyksen mukaan lapset saavat erityisesti vuorovaikutusleikkiryhmässä sellaista huomiota, jota he tarvitsevat.