Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Ei oo ryhmää, jolle se ei kävis - koska vuorovaikutus käy kaikille!" : Vuorovaikutusleikkiryhmä työmenetelmänä päiväkodissa

Liuksiala, Linda; Touru, Heli; Vidgren, Jonna (2010)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
liuksiala_linda.pdf (416.1Kt)
Lataukset: 


Liuksiala, Linda
Touru, Heli
Vidgren, Jonna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232476
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vuorovaikutusleikkiryhmää työmenetelmänä päiväkodissa ja tutkimus toteutettiin kolmessa päijäthämäläisessä päiväkodissa. Ainestonkeruumenetelmänä käytettiin teemahavainnointia ja haastattelua. Havainnoimme vuorovaikutusleikkiryhmätoimintaa sekä haastattelimme viittä niissä toimivaa työntekijää. Työ on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen, ja näin ollen tutkimustuloksia ei voida yleistää.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista toimintaa eri vuorovaikutusleikkiryhmissä toteuttiin, mitä vuorovaikutusleikkiryhmän ohjaaminen vaatii työntekijältä sekä millaisille lapsille vuorovaikutusleikkiryhmätoiminta sopii ohjaajien näkemysten mukaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota vuorovaikutusleikkiryhmä työmenetelmäksi käytännön arkeen myös muissa päijäthämäläisissä päiväkodeissa.

Tutkimustuloksistamme keskeisiksi teemoiksi nousivat ryhmätoiminnan sisältö, lasten sosiaalisten taitojen tukeminen ryhmässä, kosketuksen käyttö, Theraplay ryhmätoiminnan taustana, ryhmätoiminnan ja ryhmän ohjaajan tavoitteet, ohjaajan roolit ja tehtävät vuorovaikutusleikkiryhmässä sekä millaisille lapsille vuorovaikutusleikkiryhmätoiminta sopii ja miten he hyötyvät siitä.

Tutkimuksemme johtopäätökset tuovat esiin, että jokaisessa tutkimassamme kolmessa vuorovaikutusleikkiryhmässä toiminnan runko oli hyvin samankaltainen. Toiminnan kulku mukaili osittain Theraplayn terapiatuokion vaiheita. Vuorovaikutusleikkiryhmän ohjaaminen vaatii työntekijältä hyvin paljon: muun muassa ryhmätoiminnan suunnittelemista, lasten yksilöllisyyden huomioimista ja aloitteisiin vastaamista, ryhmässä olevan toisen aikuisen hyödyntämistä sekä tavoitteiden asettelua. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta vuorovaikutusleikkiryhmätoiminnan sopivan kaikille lapsille, mutta ennenkaikkea se sopii aroille ja vilkkaille lapsille. Lapset hyötyvät vuorovaikutusleikkiryhmätoiminnasta monin eri tavoin. Sen on koettu opettavan lapsille esimerkiksi oman vuoron odottamista ja toisten huomioimista. Ohjaajien näkemyksen mukaan lapset saavat erityisesti vuorovaikutusleikkiryhmässä sellaista huomiota, jota he tarvitsevat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste